Lofsdalen skapar egen hållbarhetskampanj

Under vecka 28 bjuds härjedalingarna och besökarna in till att jogga och plocka skräp - plogga - tillsammans med naturhjälten och prisbelönta Erik Ahlström i kampanjen Fjällen Forever. 



Naturens Erik Ahlström och hans företag Plogga besöker Lofsdalen, Vemdalen och Funäsfjällen under vecka 28 (15 - 18:e juli) för att visa på exempel för hur vi alla ska ta bättre hand om fjället. Besöksnäringen i Härjedalen väntar ännu många gäster till sommaren, speciellt då besökare i fjällen. Men det stora besökarantalet ställer krav på destinationerna för att värna om den fina fjällmiljön. I en gemensam kommunikationskampanj har fjälldestinationerna i Härjedalens Kommun skapat ett upprop, bestående av ett digitalt löfte som signeras på fjallenforever.se. 



- Att Erik och Plogga kommer på besök är vi otroligt stolta och glada över. Kampen de drivit i flera år är så otroligt viktig och vi hoppas att den kämparviljan kan smitta av sig här hos oss, säger Lotta Anestedt, VD för Destination Lofsdalen.

Erik Ahlström kommer att föreläsa om nedskräpning och hållbarhet och förklara varför detta är så viktigt. Vi kommer också få reda på vad vi alla kan hjälpas åt med att göra. Sedan sätter alla igång med att plogga. 

- Det är mycket glädjande att Härjedalen kommun och destinationerna bakom Fjällen Forever står bakom den här satsningen. Löftet skrivs lätt under och nu gäller det för alla att bevisa vad man lovat, säger Erik Ahlström.

Av Agneta Nisbeth 

Foto: Pressbilder/Destination Lofsdalen

Kommentarer