Succé för nya fartyget Viking Glory

Det nya fartyget Viking Glory har tydligen överträffat alla förväntningar vad som gäller bokningar och mottagandet från gästerna har varit överväldigande. 




Det har varit över 70 000 passagerare som under mars månad reste iväg med Viking Lines splitternya flaggskepp från Stockholm via Mariehamn till Åbo. Det var den 1 mars som Viking Lines nya flaggskepp Viking Glory startade sin trafik på linjen. Fartyget är ett av världens mest klimatsmarta och  har ett brett utbud av restauranger och upplevelser, inklusive gym och interaktiv yoga. Allt i svensk inredningsdesign av det Stockholmsbaserade företaget Koncept. 

Fram till lanseringen fanns naturligtvis en osäkerhet kring att sätta ett nytt fartyg i trafik med tanke på pandemins effekter på resandet och andra faktorer. Men intresset och försäljningen har överträffat förväntningarna och sju har snart 350 000 passagerare bokat en resa med nya Viking Glory.   

– Med Viking Glory har vi inte bara ett nytt kryssningskoncept utan snarare en fullödig kryssningsupplevelse i en internationell atmosfär på Östersjön. Många gäster som vi talat med har jämfört upplevelsen ombord med ett storstadshotell med loungebarer, pianister, jazztrios och DJ:s. De säger att vi har skapat någonting helt nytt på Östersjön och det är ett fint betyg, säger Kenneth Gustavsson, försäljningsdirektör på Viking Line.  

Det är tydligt att efter att reserestriktionerna hävts finns det nu också ett ökat intresse för kryssningar, stug- och hotellpaket till både Finland och Åland.  

– Efter en lång och utmanande period kan vi se att intresset för kryssningar och semesterresande i vårt närområde ökar och börjar i viss mån närma sig ett normalläge, vilket är extra roligt i år med tanke på att Åland också firar 100 år av självständighet 2022. Hela Åland firar det med en massa spännande evenemang i vår och sommar med bland annat musikaler, utställningar och konserter så det finns minst 100 anledningar till att besöka Åland just i år, fortsätter Kenneth Gustavsson.


Av Agneta Nisbeth

Foto: VIKING LINE

Kommentarer