Svenskarna vill ut och resa igen - gärna med tåg

 Nu vill vi ut och resa igen och det verkar som allt fler ser fördelarna med att resa med tåg, speciellt inom Sverige.


Hos snabbtågs-operatören MTRX kommer resenärerna tillbaka i snabb takt efter pandemin. De menar att när hållbart och lokalt resande fått ett uppsving blir tåg det naturliga valet. Med varmare väder och corona-restriktionerna lagda i malpåse tills vidare så andas resebranschen morgonluft. Samtidigt har trender som hemester, distansarbete och en ökad medvetenhet om klimatpåverkan ändrat mångas prioriteringar vilket inneburit att tågresor nu prioriteras. Resebolaget MTRX, som har funnits på den svenska tågmarknaden sedan 2015, ser en tydlig ljusning när resenärerna nu börjar komma tillbaka i snabb takt. 

- Det är tydligt att svenskarna vill ut och resa igen. Vi ser fler bokningar vecka för vecka, vilket såklart är mycket välkommet. Rese- och besöksnäringen är väldigt viktig för vårt land. Att den verkar vara på väg tillbaka är positivt inte bara för oss utan för hela samhället, säger Joakim Sundh, vd MTRX. 

MTRX kör snabbtåg på sträckan Stockholm-Göteborg, med ett antal stopp på orter som Skövde och Katrineholm. Sedan 2019 kör MTRX även sträckan Göteborg - Båstad med stopp i bland annat Varberg och Laholm under perioden juni-augusti. En bussförbindelse med staden Borås etablerades också i fjol med hittills goda resultat. 

- Vi vill fortsätta erbjuda Sveriges bästa resor och då är jag övertygad om att vi inte kan stå stilla. Sedan vi påbörjade vår resa för sju år sedan har vi drivit på utvecklingen. Vi var först med att introducera biljettlösa resor, ombokningsbara biljetter och automatisk kompensation vid förseningar. Konkurrensen har också bidragit till lägre priser och punktligare tåg. Allt detta bidrar till att förbättra upplevelsen i alla led av resan. Det märks för resenären, säger Joakim Sundh. 

Bolaget lär vara bäst på att hålla tiden mellan Stockholm och Göteborg, detta samt ett tydligt arbete kring service och upplevelsen menar Joakim Sundh är det avgörande. 

- Kundupplevelsen är helt central för oss och det vi gör. När vi nu växlar upp och hoppas rekrytera fler servicevärdar och lokförare är upplevelsen i fokus. Vi människor gillar när andra bryr sig - det ska man alltid känna med oss, säger Joakim Sundh.


Av Agneta Nisbeth

Foto: MTRX

Kommentarer