Nya grepp för att möta kaoset på Arlanda

Swedavia öppnar nu ytterligare en terminal på Arlanda i juni för att möta kaoset på flygplatsen efter att resandet ökat kraftigt. Det innebär också flera nya insatser för att hantera kösituationen.




Den 15 juni tas Terminal 4 åter i drift på Arlanda, samtidigt görs stora rekryteringsinsatser för att underlätta kösituationen på flygplatsen. I inledning av pandemin flyttades all flygplatsverksamhet på Arlanda till Terminal 5, för att möta det kraftigt minskade resandet. Flygplatsen har under perioder i princip helt saknat kommersiell trafik. I höstas togs Terminal 2 i bruk och nu alltså även Terminal 4. Därmed kommer flygplatsens tre största terminaler åter vara i drift till sommaren och det för första gången sedan inledningen av pandemin.

- Flygresandet fortsätter att öka kraftigt vilket är väldigt roligt och vi anpassar nu vår verksamhet ytterligare för att välkomna fler resenärer. Att ytterligare en terminal öppnas blir en viktig åtgärd när nu står inför en intensiv reseperiod under sommaren. Vi kommer nu ha de tre största terminalerna åter i bruk och det för första gången sedan pandemin, säger Peder Grunditz, Chief Operations Officer på Swedavia. 

I samband med att Terminal 4 öppnas så kommer även incheckning och säkerhetskontroll temporärt att öppnas i terminalen. Detta som en av flera åtgärder för att underlätta för den periodvis utmanande kösituation på flygplatsen, då främst i säkerhetskontrollen men också andra delar av flygplatsen såsom incheckning. 

- Både vi och våra partners gör nu stora insatser för att rekrytera så många vi bara kan, men har som många andra flygplatser i Europa utmaningar att rekrytera i samma takt som tillväxten. Vi gör nu flera extraordinära insatser för att hantera situationen. Även om vi räknar med gradvis förbättrade förutsättningar, så kommer läget periodvis i sommar var fortsatt utmanande när det gäller kösituationen, säger Peder Grunditz. 

Förutom nyrekryteringar ses bland annat schemaläggning och semestrar över för befintliga medarbetare. Medarbetare från övriga Swedavia-flygplatser kommer också tillfälligt att stötta verksamheten på Arlanda. Swedavias samarbetspartners ökar därutöver sin bemanning genom att hyra in personal från andra säkerhetsbolag. Extrapersonal kommer också tas in och skolungdomar kommer ges möjlighet att jobba som entrévärdar. 

- Vi gör nu en rad insatser kortsiktigt för att hantera situationen på Arlanda. Långsiktigt jobbar vi vidare med de projekt som ska göra Arlanda till en mer effektiv och modern internationell flygplats. Om ett år öppnar den nya säkerhetskontrollen, som kommer att ha bättre kapacitet. Vi gör också en de största satsningarna någonsin på Arlandas kommersiella utbud med den nya marknadsplatsen, som också invigs nästa år, säger Peder Grunditz. 

I samband med att Terminal 4 tas i bruk så kommer även den nya förbindelsegången mellan Terminal 4 och Terminal 5 att öppnas. Gången möjliggör för både inrikes- och utrikestrafik på de båda terminalerna. För resenärerna innebär det att de som landar på ena terminalen och ska flyga vidare från den andra smidigt kan ta sig dit utan att passera en säkerhetskontroll. Terminal 4 kommer initialt att trafikeras av Ryanair. 


Det är Avarn Security sköter på Swedavias uppdrag säkerhetskontrollerna på Arlanda, det här är deras svar. 

– Vi jobbar sedan i höstas intensivt med att rekrytera och utbilda mer personal för både sommarjobb och fasta tjänster på Arlanda, men det är hård konkurrens om de jobbsökande. Tyvärr finns det en stor risk att sommarens resenärer får vänta orimligt länge på att komma igenom säkerhetskontrollen, säger Lena Johansson, regionchef på Avarn Security.

Hon uppmanar resenärerna att vara ute i extra god tid och utrustade med tålamod. Dessutom kan alla resenärer bidra genom att förbereda sig lite extra. 

– Det kan vara bra att läsa på i förväg, till exempel när det gäller vätskor och att man måste packa upp sin dator, säger Lena Johansson.

Av Agneta Nisbeth

Foto: Swedavia och Avarn Security

Kommentarer