Italienskt kakel och klinkers - handmålat och bara så vackert

 Dessa bilder är från min senaste resa till Italien, från den södra delen av landet i Puglia, eller Apulien som vi kallar det i Sverige. För jag bara älskar handmålat kakel!



Några av bilderna här hittade jag i ett vinmuseum i Manduria där man tydligen samlat just antikt handmålat kakel som också kommer från olika delar av landet. Bilden ovan ska enligt en märkning på kaklet komma från en fabrik i Neapel-området och kommer från 1600-talet.


Här en annan bild från samma museum men några vackra handmålade blommor, men detta kakel är tydligen utan beteckning och ursprung. Väldigt vackert är det i alla fall och skulle verkligen vilja ha ett liknande i mitt badrum.




På detta foto får ni en bild av hur man visar upp de fina handmålade kakelplattorna. Här finns så många vackra och alla är de olika och charmerande på sitt sätt.




Ytterligare en samlingsbild från museet med flera vackra kakelplattor och lika vackra mönster, alla också i olika färger. Vilka är era favoriter?


De sista två från vinmuseet i Manduria är dessa i olika nyanser och mönster av blått och grönt, bägge mycket vackra och något jag mer än gärna skulle använda i mitt badrum eller kök härhemma.



Den sista bilden kommer från en av alla de kyrkor jag besökte under resan, ett golv i en liten bykyrka, slitet javisst, man bara så vackert och faktiskt lite ovanligt med sitt rosenmönster. 

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer