Så är det att resa just nu - inreselättnader men flygplatskaos

Jag har precis kommit hem från en veckas resa till Italien, något jag givetvis kommer att skriva mer om lite senare. Men här ställer jag frågan hur är det att resa i dessa tider?

För någon vecka sedan kom jag hem från en rundresa i Italien, i Puglia eller Apulien som det heter på svenska. Resan dit gick med Rolfs Flyg & Buss och vi flög med Lufthansa, alltså med en mellanlandning i Tyskland i bägge riktningarna men vi landade i Neapel, på flygplatsen Capodichino som ni ser på bilden ovan. Jag måste säga att jag var lite orolig för att åter ge mig ut och resa i dessa post-Covid tider men det hela gick faktiskt över förväntan.

Otranto i Puglia

Jag hade givetvis med mig mitt Vaccinationsbevis men det behövde jag inte längre visa upp någonstans, däremot behövde jag bära ansiktsmask ombord på planet. Det gick ändå bra med en vanlig kirurgmask, inte de dyra FFP 2 masker som egentligen skulle krävas i Italien. Även på flygplatsen i Neapel krävdes på nedresan att man bar sin mask, på hemresan - när landet tagit bort kravet - var det inte många som längre hade den på. Dock var det åter krav ombord på planet för att resa hem till Sverige igen.

Alberobello i Puglia

Jag var också - av goda anledningar - orolig över att resa ut från Arlanda eftersom det vid flera tillfällen hade varit kaos på flygplatsen. Jag kom dit över tre timmar innan, med pendeltåg, och det var hur mycket folk som helst som köade där, både till incheckning och till säkerhetskontroller. Köerna ringlade sig över hela flygplatsen. Men jag hade checkat in redan online och hade ingen resväska bara handbagage så det hela gick ändå rätt ok, men en halvtimme cirka i kö.

Väl nere i Italien gick allt bra för mig och min väninna Agneta som jag reste tillsammans med på flygplatsen. Men det gick värre för nio andra som var i mitt resesällskap, de fick inte sina resväskor när vi väl landat i Neapel. Åtta av dem fick inte tillbaka dem förrän dagen innan vi skulle resa hem igen och en väska hade försvunnit helt! Ytterligare en anledning för mig att bara resa med handbagage...

En gata i Monopoli i Puglia.

Nere i Italien kändes det mesta precis som förut, utomhus var det inte många som bar ansiktsmask men inomhus i vissa butiker kunde man fortfarande se en del med mask, även så i olika restauranger. Men den stora majoriteten betedde sig "som förr om åren". Jag åkte även taxi ett par gånger och inte heller där bar chauffören mask. Men det kändes ändå bra att ha med sig ett lager med masker i handväskan för säkerhets skull för jag vill ju inte smittas eller smitta andra.

Jag vid middagsbordet vid vårt hotell i Polignano al Mare.

Men annars kändes det inte alls som man behövde tänka på något särskilt under resan, det var lite som att resa innan pandemin och jag kunde njuta av spännande städer, beundra vackra utsikter, äta god mat och bada i härliga pooler. Precis som förr i världen. Det var dessutom väldigt mycket turister i rörelse så de som arbetar inom turism i Italien har äntligen fått massor att göra. Man kände sig väldigt välkommen, som alltid.

Poolen vid vårt hotell i Polignano.

På vägen hem igen fick vi åter resa med bussen tillbaka till Neapel för att checka in och resa vidare mot Tyskland och sedan åter till Sverige. Det var väldigt mycket folk på flygplatsen men absolut inget kaos, bara långa köer som ändå gick ganska fort att klara av, även vid säkerhetskontrollen. Kan väl tillägga att min väninna fick sitt bagage när vi kom hem, hur det gick för de andra vet jag tyvärr inte men man kan ju hoppas på det bästa.

Jag lovar givetvis att återkomma med mer historier från min Italien-resa, då mer en berättelse om vad vi fick uppleva och se under veckan. Så håll koll här på sajten...