Bästa shoppingtipsen från Puglia - den soliga regionen i södra Italien

Här kommer några tips på vad man kan köpa i Apulien, nere på klacken i Italien, i den vackra och soliga regionen som på italienska kallas för Puglia. Jag var åter på besök där i juni och här är några bilder från min resa.


Har ni inte varit här så rekommenderar jag verkligen ett besök, det finns många fina städer att besöka men även en underbar landsbygd och ett klarblått hav att bada i. På bilden här ovan ser ni den härliga staden Otranto som jag verkligen rekommenderar med en blandning av antika byggnader, trendiga barer och en ljuvligt hav precis utanför stadsmuren.



Först och främst är det nog ändå matprodukter och vin som många av oss köper med oss hem från en resa till Italien. Här i Apulien fanns det också väldigt mycket att välja på, som lokala viner och olivoljor av bästa kvalitet. Men också knapriga kringlor - både salta och söta - som heter taralli och dessa fanns verkligen att köpa överallt. Jag köpte också med mig hem lite läckra hemgjorda kryddblandningar av olika slag.




Men kläder och skor är en annan favorit bland svenska turister. Sommarkläder fanns det gott om både av enklare solklännings-typ och lite lyxigare varianter. Här ovan ser vi två snygga och somriga klänningar av det dyrare slaget i en affär i staden Alberobello. 




Här ytterligare en affär med massor av färgglada kläder att njuta av, denna bild är från Lecce men kedjan finns lite överallt i Italien och jag brukar handla där när jag är i landet, dock ej just denna gång. Det var 36 grader utomhus och jag kände verkligen inte för att prova kläder i hettan. Det får bli nästa gång...



Men letar man runt i de större städerna kan man också hitta fina antikbodar eller affärer med vintagekläder - som denna boutique jag hittade under en promenad i staden Lecce. Här fanns både prylar och snygga kläder att välja på. Och det roligaste med dessa affärer är givetvis att kunna göra fynd och hitta saker som ingen annan bär just nu.



På bilden ovan ser vi ytterligare en modebutik även den ligger i staden Lecce, för mode det är italienarna duktiga på som ni vet. Numera hittar man också massor av mer internationella kedjor som H&M och Zara bara för att ta två exempel. Snygga skor är en annan favorit för mig, här finns det massor av olika affärer att välja på.




Keramik och målade keramikplattor är en annan stor sak, de är perfekta som grytunderlägg i köket därhemma som en påminnelse om dina underbara resor till Italien. Några är inte heller så tunga och tar inte allt för stor plats i resväskan.




Sedan har vi lite större vaser och annat som är supersnygga men ack så besvärliga att frakta hem tyvärr om man inte kör bil eller åker på en bussresa hela vägen hem. Men det är kul att bara titta på dem och njuta.




För den som älskar jul och julprydnader kan jag tipsa om denna affär i Gallipoli, här firar man jul året om. Om ni tittar noga kan ni se en skyld där man talar om hur många dagar det är kvar till julafton, 203 var det när jag besökte staden.



Tvättsvampar finns det också gott om på sina ställen, här en affär som verkligen har ett gigantiskt utbud utomhus, tillsammans med lite annat smått och gott för turisterna.




Till sist en affär med lite mer turistprylar som dessa t-tröjor med tryck som alla beskriver hur kul det är med lite alkohol. På en av dem står tx, Jag umgås bara med folk för att dricka. Jo jo.

Det finns givetvis än mer saker att handla, det förstår ni alla, men detta är vad jag hann med att fotografera under min senaste Italien-resa.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer