Kanarieöarna poppis som plats för distansarbete

 Kanarieöarna har befäst sin ställning som en av de bästa destinationerna i världen för distansarbete - ett tips för dig som vill jobba i solen.




Kanarieöarna och Airbnb har inlett ett genom den internationella kampanjen ”Live and Work Anywhere” för att placera den spanska ögruppen bland en av de 20 bästa destinationerna i världen för distansarbete. 

Kanarieöarna anses vara en av de bästa destinationerna i världen för distansarbete – ett strategiarbete som pågått sedan november 2020. Då satte det kanariska ministeriet upp ett mål om att välkomna 30 000 distansarbetare till ögruppen inom ett decennium. Nomad List, världens ledande digitala portal för distansarbete, kunde redan året därpå meddela att antalet distansarbetare som kommer till Kanarieöarna uppgick till minst 47 000 under 2021. Så nu är de en av de 20 bästa turistdestinationerna i världen för distansarbetare och den enda destinationen i Spanien och en av sex i Europa, att finnas med på listan.




- Distansarbete som fenomen är en mycket positiv utveckling för alla destinationer, eftersom detta är en typ av turism som är både ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar. Detta stärker oss mot instabila situationer, som i fallet med pandemin eller som nu med den nuvarande ekonomiska situationen i Europa, säger Yaiza Castilla, Kanarieöarnas minister för turism, industri och handel. 

Det finns nu fler anställda än egenföretagare, nästan en tredjedel anländer som par eller med familj och medelåldern har stigit till långt över 30 år. Före pandemin var mellan 80 och 90 procent av de digitala nomaderna ensamstående, frilansare och under 30 år. 

- Sedan pandemins början för två år sedan har en ny form för turism uppstått, där många resenärer – och i detta fall arbetstagare – inte längre är bundna till ett kontor. Genom att samarbeta med Kanarieöarna vill vi göra det lättare för denna målgrupp att njuta av flexibiliteten och samtidigt stötta ett säkert och ansvarsfullt resande, vilket genererar nya ekonomiska möjligheter för lokalsamhället, säger Mónica Casañas, generaldirektör på Airbnb Marketing Services SL.


Av Agneta Nisbeth

Foto: Canary Island Tourism

Kommentarer