Många ville testa nya kryssningsfartyget Viking Glory

Det blev en rekordsommar för Viking Line på linjen Stockholm - Mariehamn - Åbo och nya det nya fartyget Viking Glory lockade unga vuxna att åka på kryssning.


När fartyget Viking Glory började trafikera mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo i mars förutspådde man på Viking Line att det nya fartyget skulle öka intresset för Åbo, Åland och Stockholm som destinationer och locka nya kunder. Det visade sig stämma, då totalt över 740 000 personer reste med Viking Glory och Viking Grace under juni–augusti. Det totala antalet resenärer på Viking Lines samtliga fartyg under de tre sommarmånaderna var nära två miljoner uppger rederiet i ett pressmeddelande. 

- Vi är både glada och tacksamma att kunderna har återvänt till våra fartyg efter två svåra år med pandemi och för att sommaren blev så här lyckad. Våra klimatsmarta fartyg Viking Glory och Viking Grace erbjuder en oslagbar reseupplevelse mellan Sverige och Finland vilket resulterade i alla tiders passagerarrekord på linjen och en marknadsandel på över 65 procent. Över 700 000 personer har redan rest med eller bokat en resa med Viking Glory sedan hon sattes i trafik och vi kan inte vara annat än nöjda, berättar Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström. 

Vid sidan av Viking Lines traditionella målgrupper har tydligen Viking Glory också lockat en större andel unga vuxna att kryssa och för flera av dem var det för första gången. 

- Förutom nyhetsvärdet med ett nytt fartyg ser vi att unga vuxna lockas av de magnifika utomhusdäcken, den läckra maten och de lyxiga spa- och massagebehandlingarna. Som också varit fullbokade på många avgångar, säger Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör på Viking Line. 

Sommarens destinationskryssningar med Viking Cinderella och Gabriella till bland annat Visby, Bornholm, Ystad och Höga Kusten har även i år varit populära och där har flertalet avgångar varit helt fullbokade. Likaså har resandet mellan Helsingfors och Stockholm kommit i gång efter pandemin och åter visat på ett starkt intresse att uppleva våra huvudstäder. 

- Vi är väldigt glada över att resandet mellan våra länder återhämtar sig men också att intresset för nya resmål som Visby håller i sig. Finländarna har återupptäckt Stockholm och svenskarna är tillbaka i Helsingfors och Åbo. Under pandemin reste många finländare till Åland och i sommar har våra svenska resenärer kunna återvända till ö-riket, avslutar Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör på Viking Line. 

Av Agneta Nisbeth

Foto: Viking Line 

Kommentarer