Researrangören Detur i konkurs - så skriver de nu på sin hemsida

Charterbolaget Detur finns inte mer - de har begärt sig själva i konkurs för några dagar sedan och nu börjar kampen för många att få igen sina pengar.




Så här skriver de själva i ett meddelande till alla på sin hemsida:

"Vägen tillbaka för resebranschen har visat sig längre och svårare än vad som förutsetts. Marknaden för solresor återhämtar sig inte så som tidigare bedömts. Skuggan efter pandemin har inte riktigt släppt, kriget i Ukraina har påverkat reslusten och det har varit färre som velat, eller kunnat, resa. Det har gjort kundunderlaget tunnare och samtidigt drivit marknadspriserna för resor till en låg nivå, även under högsäsong. De operativa kostnaderna med ökande och svårbedömda kostnader för flygbränsle har försatt bolaget i en sådan position att ledningen har tvingats konstatera att det inte längre är meningsfullt att fortsätta ansträngningarna med omorganisation, rekapitalisering eller alternativt försäljning och måste tyvärr meddela att Detur tvingas begära sig själva i konkurs.   

Vad gäller för återbetalningar  För de resenärer som får och har fått sina resor inställda, kan återbetalning av inbetalt belopp, om de betalat med betal – eller kreditkort, göras genom att bestrida beloppet hos utfärdande bank, vilket brukar vara en kortare väg med snabbast handläggningstid.  De kan också begära återbetalning från resegarantin via Kammarkollegiet eller genom att ställa sina krav till konkursförvaltaren och invänta deras process och handläggningstid, som vanligen är längre. Kammarkollegiet anger idag på sin hemsida att de ”har en hög arbetsbelastning och handläggningstiden är därför längre än normalt, i dagsläget ca 4–6 månader."  




De fortsätter:

"Detur togs över av nya ägare i slutet av 2020 med visionen att säkerställa en ljus framtid för företaget och dess anställda. Arbetet med att effektivisera verksamheten och modernisera organisationen tog omedelbart vid, och när det stopp som pandemins restriktioner lagt på resandet upphörde, kunde företaget återuppta verksamheten och återigen leverera prisvärda och kvalitativa solresor.  Med de svårigheter och utmaningar som branschen och bolaget ställts inför, fattades tidigare beslutet att pausa resorna för resten av 2022, genomföra organisatoriska förändringar och tillföra nytt kapital, alternativt ta in nya ägare med de förutsättningar som krävdes, och återta verksamheten under 2023. Tyvärr så beslutade företag bakom betal- och kreditkort att hålla inne utbetalningarna och då betalningarna till majoriteten bestått av betalningar via just den typen av betalmedel, har likviditetssituation blivit akut och det andrum som krävts för de åtgärder som planerats för att säkerställa överlevnaden har eroderats.  Att tvingas fatta detta beslut har varit tungt och svårt och vi beklagar verkligen de besvär som detta innebär. Inte bara för de kunder som bokat in sig på en efterlängtad solresa, utan även all vår personal som har jobbat så hårt för Detur och som nu går en oviss framtid till mötes".  




Av Agneta Nisbeth 

Foto: Turiket av Agneta Nisbeth och skärmdump från Deturs hemsida

Kommentarer