Min mamma Gunvor hade många stilar i sitt konstnärliga liv

 Som ni säkert sett här tidigare på sajten så visar jag upp olika foton på verk som min nu bortgångna mamma Gunvor Nisbeth gjort genom åren.




Här följer några fler, inget av dessa sitter heller längre på en vägg hemma hos mig. Min mamma Gunvor hade onekligen provat på de flesta tekniker i konstvärlden, från olja och akryl till akvarell. Hon har även keramiker och ordnade under åren många kurser här i sitt hem eller på ett studieförbund i Uppsala. Verket ovan och det precis under är akvareller.




Alla dessa foton kommer från en tid i hennes konstnärliga liv och utveckling som jag brukar kalla Hilma af Klint-perioden. Hon testade många olika stilar från sin ungdom (hon föddes 1920 i Helsingfors i Finland) till åren innan sin död för nu drygt tio år sedan. Jag är själv väldigt förtjust i alla dessa även om jag inte längre har dem i min ägo.




Det här sista verket är också lite i samma stil men det är inte målat utan i textil och har ett religiöst motiv med ett gyllene kors i mitten. Verket satt uppe under många år i en kyrka i Knivsta, närmare bestämt i Gredelbykyrkan. För mig är alla dessa bara en del av hennes rika samling av verk, jag kommer säkert att kunna återkomma med fler. Hoppas att ni gillar dem lika mycket som jag gör!

Text och foto Agneta Nisbeth mfl

Kommentarer