Nya metoder testas för att få mer medvetna besökare i naturen

Tourism in Skåne AB tillsammans med Länsstyrelsen ska nu testa om det går att påverka hur turister beter sig i naturen, det hela ska ske i Söderåsens nationalpark under höstlovet. 



Förra hösten anordnade Tourism in Skåne ett så kallat innovationscamp i Söderåsens nationalpark. Det blev också startskottet för ett långsiktigt samarbete med Länsstyrelsen Skåne för att hitta nya lösningar för besök i naturen, men på naturens villkor. 

Då kom deltagarna fram till flera intressanta idéer till lösningar som man sedan har arbetat vidare med. Under höstlovet 3-4 november kommer innovationsbyrån InUse och Tourism in Skåne att vara på plats i Söderåsens nationalpark för att testa hur man kan hjälpa besökaren att bli en mer medveten och hänsynsfull gäst i naturen. 

– Vi tror att den tillrättalagda infrastrukturen runt våra nationalparker och deras entréer är en bidragande faktor till att så många besökare söker sig dit. Service såsom stora parkeringar, grillplatser, picknickbord och skyltning ökar risken för att man som besökare kanske glömmer bort att man går in i ett känsligt, skyddat naturområde. Vi vill försöka hitta lösningar på hur man kan tydliggöra det för besökaren, säger Josefine Carlsson som ansvarar för naturturism på Tourism in Skåne och leder arbetet. 

Länsstyrelsen har sedan tidigare planer på att bygga om den stora entrén vid Skäralid vid Söderåsens nationalpark. 

– Förhoppningsvis kan vi få kunskap om vad som påverkar besökarna och implementera några av lösningarna när vi bygger om, säger Guillermo Chaminade, projektsamordnare i Söderåsens nationalpark. Trenden pekar på att fler människor söker naturupplevelser. 

– Samtidigt måste vi värna naturen och då blir besökarnas beteende avgörande. Vi hoppas hitta lösningar som kan fungera på fler platser och är öppna för nya samarbeten och erfarenhetsutbyten, säger Josefine Carlsson. 



Av Agneta Nisbeth

Foto: Tourism in Skåne

Kommentarer