Chokladtårta och annat läckert i Rom

 Det finns alltid mycket gott att äta i Rom och resten av Italien, vare sig det gäller den vanliga maten. Men själv älskar jag även gelaton, den goda glassen och så alla läckra bakverk.



Just denna gång köpte jag mig ingen tårta, det blev istället en massa glassar och kakor som fanns att äta till hotellfrukosten - men dessa fina ovan hittade jag i ett skyltfönster till ett lokalt bageri i närheten av hotellet. Som ni kanske ser föreställer chokladfigurerna de tre vise männen på besök till Jesus föräldrar och deras lille son, precis som en julkrubba att äta.




Här är några andra goda tårtor som jag ätit av flera gånger, Torta Caprese, tårtan från Capri som faktiskt bakas utan vetemjöl, bara en massa choklad och malda mandlar. För detta är, trots sockret ovanpå en mörk, läcker chokladtårta. 


Sedan kan man också frossa i choklad och annat godis i speciella affärer, där det bara finns läckerheter från golv till tak. Tyvärr lyckades jag inte ta någon bild på glassarna jag åt, det blev lite svårt med bara en hand och i värmen utomhus smällde den också fort, för det var härligt sensommarvarmt i Rom under min vistelse där.

Jag återkommer snart med fler bilder från min resa...

Text och foto Agneta Nisbeth 

Kommentarer