De fem största resetrenderna enligt Apollo

Det nya året 2023 verkar inte ha slagit ut reslusten hos svenskarna - trots elkris, ökade utgifter och orolig omvärld. 



I en ny undersökning på uppdrag av Apollo svarade över hälften av svenskarna att sparande till resor, i form av sol, storstad eller sport-relaterade resor är det som prioriteras högst.  

- Försäljningen av sommarens resor är i full gång och ger redan en tydlig indikation på de trender som kommer att prägla året. Några av dem har vi sett öka under flera år nu, så som träningsresor och lokala upplevelser, och nu kan vi se att svenskarna är redo för ännu mer äventyr, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo.  

Apollos och den nyligen genomförda undersökningen visar att dessa kommer bli årets fem största resetrender:  

1. Vi söker nya impulser och upplevelser 

Äventyrsandan har byggts upp rejält de senaste åren, och nu vill vi verkligen upptäcka världen, tänja på gränserna och kliva utanför vår trygghetszon. När vi väljer destination styrs vi allt mer av de upplevelser som erbjuds – från zipline och yachtsemester i Kroatien och surfing i Portugal, till öhoppning och vandring genom djupa raviner i Grekland. Dessutom kommer vi i mycket större utsträckning att undvika de större turistresemålen, vilket hjälper till att sätta nya destinationer på kartan. 

2. Vi äter lokalt 

Undersökningen från Apollo visar att matupplevelser (12%) och lokal kultur (11,5%) är det vi värdesätter mest under semstern – endast besegrade av sol och bad, men det kan väl ingen klandra oss nordbor för? Dessutom svarar majoriteten att de är mer villiga att prova ett nytt kök under semestern än hemma.  

3. Vi går på djupet  

Nu vill vi lära känna de platser vi besöker. Intresset för mindre och familjeägda hotell har blivit större. Bland annat har efterfrågan på Apollos koncepthotell Mondo Local ökat. Behovet av att upptäcka platser har lett till att vi gör mer research i förväg, och det är främst genom familj och vänner (48%) och sociala medier (38%) som vi finner inspiration inför semestern.  

4. Vi värdesätter egentid och träning  

Under 2023 handlar semestern lika mycket om egentid och välmående som kvalitetstid med familjen. Det blir allt vanligare att unna sig en utlandsresa för sin egen skull – främst för träning, sport och välbefinnande. Apollos Sports-hotell är hittills de mest sålda hotellen för sommaren och det säger mycket om den enorma efterfrågan. Många ger sig även ut på solosemester för första gången, och även då väljer majoriteten att åka på träningsresa.  

5. Vi väljer skräddarsydda resor  

Det är inte bara träningentusiaster som väljer skräddarsydda hotellupplevelser efter egna intressen. Hela sju av tio av de som hittills säkrat årets sommarsemester genom Apollo har valt att resa med Apollos koncepthotell – Apollo Mondo.  

 Semestern är för många årets höjdpunkt eftersom de innebär en paus från vardagssysslor. Därför strävar vi efter att ha hotell som är anpassade efter människors personligheter och livsfaser, och att man kan känna sig som hemma från första stund. Det är precis vad Apollo Mondo är. Ett hem hemifrån, anpassad för dig oavsett var du befinner dig, fortsätter Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo. 


Av Agneta Nisbeth

Foto: Apollo

Kommentarer