Detta är Carl Milles födelsegård - här i Knivsta

Alla vet väl vem skulptören Carl Milles var, men det är kanske inte många som vet att han faktiskt föddes i detta hus, Örby gård i Lagga här i Knivsta.



På den tiden var detta inte Knivsta kommun men det var fortfarande Lagga socken, gården ligger alldeles i närheten av min gamla skola där jag gick från klass 3-6, Lagga Skola. Jag hade också en klasskamrat som bodde i huset på den tiden och numera går min buss jag tar till Uppsala förbi Örby varje gång. Jag ska väl tillägga att bilden är tagen genom mitt bussfönster.




Carl Milles föddes här på Örby 1875 och har också gjort denna fina skulptur av en ängel som står utanför Lagga kyrka och den i närheten av hans gamla hem. Inskriptionen på statyn är som följer: 

"Till minne av min mor Valborg Andersson, född Tisell, Född 1/3 1836 död 24/7 1879. Carl Milles, Carl Milles föddes den 23/6 1875 på Örby gård, Lagga socken"

Så har ni vägarna förbi tycker jag ni ska ta en titt på den fina skulpturen och även själva Lagga kyrka med sin medeltida målningar.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer