Från guldsmedsbron Ponte Vecchio till karusellen i city

 Nu har jag kommit till det som ser ut som det alltid gjort i Florens, ja i alla fall nästan. Den gamla bron Ponte Vecchio är lika magisk som alltid.



Nog är det en speciell känsla att stå på bron och blicka ut över Arno men minst lika fint är det att stå på gatan längs floden och titta på upp på den gamla guldsmedsbron från medeltiden. Ifrån början fanns här en bro redan på romartiden, då i trä, men den förstördes och denna bro byggdes sedan åter upp men denna gång i sten år 1345.



Ponte Vecchio, den gamla bron, har alltid varit en handelsplats. Men tidigare var bron mest använd av slaktare som då lätt kunde kasta sina rester direkt i floden. Fast 1593 förbjöd stadens starke man Cosimo I de Medici alla slaktare att idka handel på bron och istället fick de mycket elegantare guldsmedsbutikerna ta över affärerna.




Sedan vandrade jag vidare till det stora torget mitt i stan Piazza della Repubblica som en gång var platsen för stadens antika romerska Forum. Här var sedan under många år bland annat det judiska ghettot men dagens torg är lite annorlunda och skapades under 1800-talet under ett projekt att förnya staden.



Här fanns det inte så mycket förutom de berömda caféerna på torget när jag bodde här, men nu har man bland annat satt upp en fin karusell av antik typ som älskas av både barn och vuxna. Den är nog som finast under kvällen då den var upplyst, jag såg då även en hel del turister testa den för att ta sina selfies på hästarna.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer