Långfredag idag - hur ser planerna ut för helgen?

 Idag är det åter dags för långfredag, en dag som jag minns från barndomen som ganska läng och tråkig, men det är ju kanske inte så konstigt heller om man förstår dess betydelse.




Om man tänker att långfredagen symboliserar Jesus korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem i nuvarande Israel så är det heller inte så konstigt att man inte ska önska en glad påsk heller. När jag växte upp var allt stängt denna dag och i teve sändes inga roliga program heller.

Idag är det inte så många som bryr sig heller, de flesta har dessutom ledig dag och slipper ge sig iväg till jobbet. Dock ej alla, jag har själv jobbat i princip alla helger på året under min tid som journalist.

Jag vill i alla fall önska er en fin dag med detta underbart vackra kors i trä som min nu bortgångna mamma, konstnären Gunvor Nisbeth har gjort av några pinnar driftved. Hur ser era planer ut för helgen, ska ni vara lediga eller jobba?

Av Agneta Nisbeth

Foto Agneta Nisbeth och bilden föreställer ett konstverk av Gunvor Nisbeth

Kommentarer