Missa inte vackra Lecce - en stad som kallas södra Italiens Florens

Här kommer ännu en stad att besöka i Apulien, Puglia, och det är barockstaden Lecce som är regionhuvudstad i provinsen Lecce. 


 I Lecces "gamla stan" i Centro Storico hittar du massor av vacker barockarkitektur, med hus och fasader av sandsten, det är det som ger det speciella lite gula ljuset som också formar staden. Här finns förutom alla sevärdheter också massor av riktigt bra krogar, spännande affärer och trendiga barer att besöka.



Missa inte heller den magnifika kyrkan Duomo di Lecce med minnen från 1100-talet. Mitt i stan finns den hästskoformade romerska amfiteatern på Piazza Sant' Oronzo. På bilden ovan ser ni den vackra kyrkan Sant' Irene som ligger mitt i centrum.



Och här ovan ser ni en bild på den berömda amfiteatern, här bredvid hittar ni också stadens turistbyrå som kan hjälpa er med det ni behöver i fråga om tips och råd. De har också en behändig karta som de delar ut, så ni hittar till alla sevärdheter.



När jag besökte staden var det väldigt varmt, i taxin som jag tog en bit visade termometern 36 grader i skuggan. Så jag måste säga att jag tyvärr inte orkade vandra runt som jag kanske borde ha gjort, men jag fick ändå se väldigt mycket av Lecce och en sak är säker, jag planerar att återvända!

Av Agneta Nisbeth

Foto Agneta Nisbeth

Kommentarer