Därför ser husfasaderna ut så här i Portugal

 Jag går igenom mina gamla foton från resor jag tidigare gjort och kom över dessa tre på olika husfasader i Portugal, alla med kakel i olika färger och mönster.



Här ovan ser ni en fasad med blått handmålat kakel och vackra smidesbalkonger, så vackert och så typiskt för just Portugal, även om man hittar liknande i bland annat Spanien. Anledningen till detta är att morerna införde denna byggnadsstil som i sin tur inspirerats av de gamla romarnas förtjusning i mosaik. De startade att lägga kakel på fasaderna under 1600-talet i Portugal men det allra första huset med en kakelfasad finns i Lissabon och kom till redan 1580.



Här en fasad till att beundra, lika fin den och med nya färger och mönster. Under 1800-talet tillkom nya mönster och stilar, som art-deco och art-nouveau. Men många skapade också helt nya verk med kakelplattor som tillsammans bildade ett konstverk. 




Det var för några år sedan jag var på en rundresa till Spanien och Portugal, vi flög ner och reste sedan runt med buss i de bägge länderna. Vi fick då se mycket mer än bara huvudstäderna Madrid och Lissabon. Ni kan läsa mer om denna resa och allt vad vi fick uppleva då här på sajten om ni är intresserade. 




Även de mer moderna husfasaderna har många gånger också kakel på framsidan, mot gatan och dessa är lika fina som de mer antika även om de inte alltid är handmålade av ekonomiska skäl. Här en vacker blå dörr med matchande kakel som jag fotograferade i Lissabon.

Av Agneta Nisbeth

Foto Agneta Nisbeth

Kommentarer