Charmiga byn Mevagissey låg precis vid havet

 Ytterligare en charmig by hann vi med efter besöket på Eden Project, det blev ett kortare stopp i fiskebyn Mevagissey.




Denna fina cykel var det första jag såg när vi klivit av bussen för ett kort stopp i fiskebyn Mevagissey, cykeln hade prytts med en stickad "kofta". Det gjorde i alla fall mig på ett gott humör, även om det regnade och blåste lite denna dag.



Man kunde även se virkade och stickade dekorationer på flera ställen i den fina lilla byn som låg precis vid havet. Jag blev verkligen förtjust i denna fina plats och njöt av att vandra runt på gatorna och i hamnen.



Det fanns många fina affärer, pubar, och krogar här att gå in i om man så ville, för att inte tala om alla matvagnar nere vid hamnen som ni ser här på bilden ovan och här nedan.




Men tyvärr hade jag precis ätit på Eden Project lite tidigare under dagen, så jag fick aldrig tillfälle att testa deras Fish & Chips eller krabbkakor, bara för att ta några exempel på vad för nyfångade läckerheter som erbjöds.




Så här såg det ut i den inre hamnen, de hade faktiskt två, det fanns även en yttre hamn lite utanför denna lugna plats, med öppet vatten utanför i själva Mevagissey Bay. 




Man kunde också se flera segelbåtar här, jag kan tänka mig att det måste vara härligt att segla ut i vattnen utanför just denna del av Cornwall. Om man nu gillar att segla förstås, det är inget för mig personligen jag blir ju bara sjösjuk.



Själva hamnen ska vara byggd på en grund som daterar tillbaka till medeltiden, även då seglade man ut härifrån för att bland annat fiska. Idag är man mer beroende av turismen, för det var många som charmades av denna fiskeby.




I slutet på juni, när jag var där, firar man Feast Week och det är också därför ni ser alla dessa fina dekorationer som var uppsatta lite var stans i byn. Det hela avslutas med dans och musik och en karneval samt fyrverkerier.



Om ni har läst författaren Susan Coopers böcker Over Sea, Under Stone och Greenwitch så utspelas dessa i den fiktiva staden Trewissick, men hon har helt baserat detta på just Mevagissey där hon själv brukade befinna sig på semester som barn.



I morgon kommer ännu mer bilder från England, jag har mer att visa...

Text och foto Agneta Nisbeth 

Kommentarer