Första stoppet på min Englands-resa blev Stonehenge

 Jag har varit lite frånvarande ett tag här på sajten men det beror på att jag rest iväg till England, mest då till Cornwall och Devon men första stoppet var i Stonehenge i Wiltshire.



Jag är precis hemkommen från en veckas rundresa med Rolfs Flyg & Buss på en tur i södra England, till Cornwall och Devon. På bilden ovan ser ni den magiska platsen Stonehenge som ligger i sydvästra England. Vi blev som vanligt hämtade med buss på flygplatsen, Heathrow, av vår reseledare och första stoppet blev Stonehenge.



Jag har visserligen besökt Stonehenge tidigare, för nästan 40 år sedan, men jag var lika imponerad idag. Stonehenge består av en cirkelrund stensättning som är omgiven av en cirkelformad jordvall och är idag en av landets mest besökta turistmål.  Stensättningen sägs dateras tillbaka till 2500 - 2000 före Kristus men vallgraven sägs vara från 3100 f Kr det vill säga den yngre stenåldern. På plats här finns också ett museum och ett par hus/hyddor som byggts upp för att efterlikna dåtidens bostäder.




Efter några timmar där tog vi oss vidare till staden vi skulle övernatta i, Salisbury. Här tog vi in på det anrika hotellet Red Lion som sägs vara ett av landets äldsta. Det märktes också i själva innergården och i foajén som hade flera antikviteter och gamla smala trappor och knirriga golvplankor. Vi bjöds också på en trerätters middag på hotellet, riktigt gott må jag säga.




Här en bild till på den fina grönskande innergården där man kunde sitta och ta sig en kopp te eller en öl i solen. Stället hade också en egen svart katt som klättrade omkring både på innergården men också upp på taket! Det kommer fler bilder från staden Salisbury en annan dag och jag kan redan säga nu att det kommer bli många artiklar om England och en hel drös med bilder...

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer