Från shopping i Exeter till en anrik bro

Staden Exeter och är Devons huvudort och bjöd därför på en extra fin shopping. Men vi besökte också hedarna i Dartmoor denna dag och broar i Postbridge.




Här kommer fortsättningen på dag två av vår bussresa. På bilden ovan ser ni en fin stenbro i Yelverton vid floden East Dart River som bilarna åkte över, men ni får läsa mer om denna plats och den ännu äldre klapperbron i Postbridge senare i artikeln.



Stoppet i Exeter varade ett tag så fick vi en dryg timme i stan som redan var en romersk befäst ort på sin tid. Men det såg i alla fall jag inte så mycket av denna gång, jag vandrade istället in i ett stor shoppinggalleria, Guildhall som ni ser på bilden ovan. Jag handlade inget, pundet är för dyrt nu, men det var kul att se alla affärer och vandra runt i gallerian.




Exeters domkyrka - Exeter Cathedral - grundades i början av 1100-talet, helgad åt aposteln Petrus och sedan 1500-talet har domkyrkan tillhört den engelska statskyrkan. Jag hann inte i i kyrkan denna gång men den var väldigt vacker utifrån.




Här en annan bild från en gata i staden. Jag lyckades ändå handla med mig några saker, några påsar med fröer att så i vår och en begagnad deckare att läsa hos Oxfam, en kedja affärer med använda prylar där vinsten går till behövande, lite som Myrorna härhemma.




Vi passerade också genom det magiskt vackra och otillgängliga landskapet vid hedarna i Dartmoor i Devon, som vi känner till genom bland annat boken Baskervilles hund. Bilden ovan är tagen genom bussfönstret för just här kunde vi inte stanna. Dartmoor är en nationalpark i grevskapet Devon i sydvästra England med olika typer av hedlandskap. Hela parken är 953 km² stor. 


Det fanns också vilda hästar här, som bodde permanent på heden, vi såg även en massa får som betade fritt. Då och då bestämde sig för att vandra ut över vägen, utan att ens bry sig om trafiken, det var ju deras område inte vårt... Lite som kossorna i Indien.




Här ser ni var man då gick över floden med djuren en gång i världen, en gammal klapperstens-bro från 1400-talet och framåt. Den ligger i Yelverton vid floden East Dart River där vi stannade för ett kort stopp i den grönskande naturen för att ta några bilder på bron.



Som ni ser ovan är detta ytterligare en bild på bron vi reste över med bussen i Dartmoor, jag måste säga vi hade stor tur med vädret på heden som annars kan bli ganska dimmigt och regnigt. I morgon får ni läsa ytterligare ett kapitel av min reseberättelse från England...

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer