Jag har varit kyrk-öppnare denna sommar här i Östuna

 Under en vecka denna sommar fick jag ansvaret att öppna min lokala kyrka här ute på landet, Östuna kyrka. Och naturligtvis stängde jag den också varje kväll.



Församlingen i Östuna kyrka vill att kyrkan ska vara öppen under dagarna, så att folk kan gå in och be eller bara beundra den fina interiören. Och för att detta ska kunna bli verklighet varje sommar så delar vi helt enkelt upp ansvaret mellan oss att öppna vid 10 och stänga klockan fem på eftermiddagen.




Som ni ser var nyckeln inte något man bar i fickan precis, det är ju en gammal kyrka med en rejäl träport som inte har något moderna lås. Dörren kunde också trilskas lite innan man förstod hur man skulle vrida om nyckeln och ge porten rätt knuff för att öppna och stänga.




Kyrkan uppfördes troligen under slutet av 1400-talet, taket och väggarna är vitkalkade och har troligtvis aldrig heller haft några medeltida målningar som andra kyrkor har här i Knivsta. Ni kan se hur den ser ut inuti på bilden nedan.



Nu är i alla fall mitt uppdrag att öppna och stänga kyrkan över för detta år, antar att jag kommer göra detta även nästa år. Det är liksom ett hedersuppdrag. Så har ni vägarna förbi så titta in i denna fina medeltida kyrka.

Text och foto Agneta Nisbeth


Kommentarer