Kung Arturs borg kan ha legat i Tintagel - här stannade vi för lunch

Enligt myten ska Kung Arturs berömda borg, eller snarare två olika borgar, ha legat just här i denna lilla stad, på en klippa i Cornwall. Men byn Tintagel hade mer att erbjuda än detta. 



Ett av stoppen på min vecka långa rundresa i England blev Tintagel. Platsen är idag mest känd för att ha varit en mystisk borg. Enligt den keltiska mytologin är ett område ute på en klippkant som ska enligt legenden vara en plats där kung Artur ha haft sin bostad. Den låg bortom klippan ni ser på bilden.




Här finns nu ruinerna efter två borgar - den ena är av normandiskt ursprung och den andra är äldre, från 400-500 talet. Det var en riktigt lång promenad dit eller så kunde man ta en jeep, men inget lockade mig i blåsten och regnet. Dessutom var det en ganska dyr entré och även om det hade varit kul att se så har jag faktiskt sett ett inlag om borgen på tv.




Så jag valde istället bara en tur till den fina gamla kyrkan som också ligger ute på en klippkant, blott 10 minuters gångväg bort. Med på färden dit hade vi vår duktiga guide som hade en del att berätta även om denna plats. Gick man över kyrkogården fick man se upp för huggormar, sa en skylt så jag tog omvägen...



Men staden var också plats för en massa olika krogar och barer. Så vi passade också på att äta en bit mat, för mig blev det en äkta Cornish Pasty, en typ av matig pirog som man är kända för i området, väldigt god och väldigt mättande, jag fick spara halva för lite senare.




Så här såg affären och krogen ut där jag handlade min matiga Pasty, det blev en med ost och purjolök för mig, det vill säga den innehåll även potatis, det gör tydligen alla piroger. Här kunde man köpa med sig i handen i stället till vänster eller sitta ner på en restaurang, till höger. 




Ytterligare en bild på huvudgatan i Tintagel, som sagt fanns det många affärer och krogar, stället var också fyllt av turister från både Storbritannien och mer långväga, antar att de flesta lockats av myten om kung Artur men bara utsikten var ju tillräcklig för mig.




Innan det åter var dags att stiga på bussen slank jag in på ett gulligt litet café för en efterrätt, det blev en kopp varm choklad med vispgrädde för mig. Det var ju ganska kyligt ute och det föll ett lätt duggregn och blåste en del.

Jag kan redan nu säga att nästa rapport här på sidan kommer från en ny magisk plats, St Michaels Mount som är ett slott på en ön dit man bara kommer under ebb, till fots vill säga. Det finns altid båtar att åka och stranden var underbar...

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer