Minnen från en rundresa i södra Vietnam

Denna gång reste jag med Lotus Travel, det var nu ett par år sedan jag åkte, men ett fint minne blev det och här kommer några bilder från min rundresa i södra Vietnam.

Efter en mellanlandning i Qatar kom jag och resten av den lilla gruppen fram till Ho Chi Minh City, eller Saigon som vi också kallar staden. Vi fick en rundtur där och då även inkluderat en tur i en cykeltaxi, även kallad rickshaw.

En annan dag blev det en kurs i vietnamesisk matlagning där vi först fick följa en vietnamesisk kock ut på en lokal marknad för att köpa maten vi sedan skulle tillaga. Vi fick alla följa henne tillbaka till skolan där hon höll sina kurser och laga flera olika små rätter. Efteråt fick vi sedan ett fint diplom.

Både på bilden ovan och på detta foto ser vi en annan utflykt, en tur med övernattning på en flodbåt då vi gjorde en kryssning i Mekongdeltat. Båten vi stannade över natten på var stor och väl utrustad, god mat fick vi också. På bilden ovan var vi bara ute på en promenad längs floden och dess delta.

Vi gjorde även en tur till Cu Chi-tunnlarna som under Vietnam-kriget var basen för FNL för deras operationer kring Saigon, nu ett populärt turistmål. Intressant att se av olika anledningar, men jag klättrade inte ner i gropen som fanns för att känna hur tunnlarna kändes att vara i. Föredrog att vandra på gatorna i staden istället och stöta på invånarna i dagens Vietnam i stället, unga som gamla.

Under den promenaden fick vi verkligen chansen att komma närmare befolkningen i deltat och man fick en inblick i hur de bodde och levde. Många familjen odlade ris, andra sålde sina grönsaker och annat på olika flytande marknader längs Mekongfloden.

De sista dagarna under vår nästan två veckor långa resa tillbringade vi i badorten Mui Ne, en liten fiskeby vid Phan Thiet en plats som är känd för sina fina sandstränder. Här bodde vi också på ett hotell precis vid havet och det fanns många små lokala krogar att äta på.

På det stora hela. var resan en verklig upplevelse och jag fick en bra kombination av både storstad, landsbygd, livet på floden och till slut njuta av sol och bad vid kusten. Vi besökte även de röda sanddynerna vid Hon Ron och fick se hur man tillverkade fisksås.

Här är vi på väg in mot Saigon igen för att ta flyget hem till Sverige, resan från badorten tog faktiskt hela fem timmar så jag kan inte säga annat att den tog lite på krafterna.