Så packar jag för en vecka utomlands - med bara handbagage

 Jag reser numera alltid bara med ett handbagage, oavsett om jag bara är borta över en långhelg eller två veckor i solen. Det här är mina bästa tips för att packa lätt.



Förra sommaren var kaotisk på många flygplatser i Europa vad som gällde det incheckade bagaget, det kom inte alltid med på din flight, speciellt om du måste göra en mellanlandning. På en resa till Italien och Apulien i juni 2022 blev nästan 20 personer i gruppen jag reste med av med sitt bagage för hela veckan vi reste tillsammans. På bilden ovan ser ni staden Otranto.



Så en stor del av tiden fick reseledaren göra allt för att gruppens deltagare skulle få sina väskor tillbaka och ge dem chansen att köpa lite nya kläder nu när de plötsligt inte hade några. Tyvärr fick de tillbaka resväskorna först dagen vi skulle resa hem igen. Och det ser tyvärr inte ut att ha blivit så mycket bättre i år heller. Ska väl tillägga att bilden på stranden ovan är från Cornwall i England dit min senaste resa gick. 





Därför packar jag numera alltid mina kläder, skor och annat i mindre och mycket lättare väska. Ni ser den senaste lilla resväskan jag inhandlade under ett besök i Florens i våras. För även om jag rest i ett par år med bara ett kolli, ett handbagage så verkar reglerna ha skärpts något gällande just bagaget du får ha ombord. När man ska kliva ombord på planet tar de ibland handbagaget ifrån oss resenärer vid gaten om flighten är fullbokad. Då får du bara ta ombord en liten väska som går in under sätet framför dig. Därav mitt nya inköp.




Och det här är ett exempel på vad jag ska packa ner i väskan för en vecka - när det fortfarande är varmt och soligt. Jag ska flyga ner till Italien på en rundresa igen fram emot sensommaren och tänker då ta med mig allt detta, förutom kläderna jag kommer att ha på mig. Det vill säga, två par byxor, två klänningar, tre blusar och toppar samt en badtunika. Dessutom blir det en liten påse med typ tandborste och krämer som jag har i en godkänd plastpåse, underkläder och baddräkt, ett par sandaler och ett par gympaskor samt en hatt. Allt ovan väger lite drygt fem kilo totalt, med väskan.




Det man ska tänka på när man packar, då oavsett om du ska resa till en storstad eller på en badsemester är att packa så du kan skapa flera olika outfits, att de passar tillsammans i färg och stil. För kan du kombinera mycket känns det som då alltid har något nytt på dig. Tänk också på att skorna du packar måste vara extra lätta och bekväma. 



Jag har heller inga problem att packa allt smink och alla krämer i en liten plastpåse som nu blivit min necessär - alla krämer jag behöver fyller jag på i små förpackningar och väljer en deo gjord i plast som inte väger mycket heller. Här återfinns även lite medicin och till exempel plåster. Schampo och tvål med mera finns ju alltid på hotellen jag bor på.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer