Hittade dessa gulliga fönster i Uppsala - i lagom barnhöjd

Under mina promenader i Uppsala har jag hittat flera roliga konstinstallationer, både för vuxna och dessa som kanske mer är riktade till barn.



Här rör det sig om en liten mus-värld i miniatyr som utspelas i ett fiktivt Uppsala, skapat av konstnären Jekaterina Pertoft, i samarbete med Vasakronan. De har valt att bland annat återskapa en scen från Valborg då Uppsala fylls av glada studenter som alla vill fira in våren på olika sätt, som ni ser på bilden ovan; Mus-salas årliga Forsränning.



Som ni ser här är det hela i lagom barnhöjd, blev lite svårare för mig att krypa ner på marken men jag lyckades i alla fall ta dessa bägge foton. Här ovan är det en ny scen med mössen, då i fråga om en affär som säljer ost och som döpts till;  Ostmysteriet i Mus-sala. Det hela ligger mitt i centrum på gågatan alldeles nära stora torget och affärer HM och Lindex.

Text och foto Agneta Nisbeth 

Kommentarer