Drömmer om att resa tillbaka till Neapel

Häromdagen pratade jag med en väninna från Italien, närmare bestämt i mitt älskade Neapel. Hon undrade när jag kunde komma över och bo några dagar hos henne...



Det går inte en dag utan att jag tänker på mitt älskade Italien och då speciellt Neapel. När jag nyss talat med en italiensk väninna i stan som undrar varför jag inte kommer och hälsar på så frågar jag mig bara när det ska bli av, snart hoppas jag. Kanske ska jag resa över i oktober, det tycket i alla fall hon var en bra idé, och jag kan inte annat än att hålla med. 



Har ni inte varit i Neapel så rekommenderar jag ett besök, kanske inte mitt i augusti även om det är helt ok det med. När jag först besökte Galleria Umberto i Neapel, som ni ser på bilden ovan, var detta ett ställe som man inte gärna stannade till i någon längre stund. Idag har denna fina galleria fått tillbaka mycket av sin ursprungliga charm. Precis som resten av staden. Huset ni ser längst bort i bild av Teatro San Carlo, det pampiga Operahuset från 1600-talet. Bara det är värt en resa!

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer