Många alternativ om du vill åka på en julmarknads-resa i Europa

Förra veckan skrev jag om min resa till julmarknaden i Lübeck förra året. Här visar jag er några av alla möjligheter som finns om man känner sig sugen på att åka iväg på en gruppresa innan jul.

 



Förra året, i december, var jag iväg på en julmarknads-resa till Tyskland med buss från Uppsala. Det var den första gruppresan ner i Europa för mig, den gick till en julmarknad i Lübeck och jag hade några fina dagar där. För er som funderar på att åka iväg denna höst här jag här sammanställt några förslag, de kommer från några av de större företagen i grupprese-branschen.




Vi börjar med Scandorama som har mycket att välja på. Som ni ser på faksimilen ovan finns det mest resor till Tyskland, som är det land dit flest bolag reser för en julmarknad. Man kan välja på bland annat Bremen, Hamburg, Berlin och Rostock. Men de har även några kryssningar och en resa till Prag i Tjeckien och Stettin i Polen att erbjuda. 



Ett exempel här från Scandorama: 

På en bussresa ner till julmarknaden i Hildersheim ingår bussresa tur och retor, hotellövernattning i tre nätter, i dubbelrum, tre frukostar och tre utflykter (till Braunschweig, Goslar samt i Hildersheim) samt gränshandel. Pris från 3795 kr per person i delat dubbelrum, enkelrum från 4490 kr.



Sedan har vi Rolfs Flyg & Buss som erbjuder ett stort antal resor till julmarknader i Europa, mest med buss från Sverige men även flyg till resmålet och sedan utflykter med buss där på plats. Man kan välja på platser som Stralsund, Flensburg, Prag, Hannover och Rostock, bara för att nämna några.



De allra flesta går med buss från Göteborg men det finns som sagt även flygresor. Man kan bland annat flyga till München och Salzburg, Edinburgh, Gardasjön och Zagreb. Rolfs Flyg & Buss har även en hel del resor inom norden, speciellt då till olika platser i Sverige och då både dagsutflykter samt resor med buss och övernattning.




Här ett exempel från Rolfs Flyg & Buss:

En resa till Hannover och Goslar med buss tur och retur från Sverige bjuder på tre nätter i delat dubbelrum och tre frukostar med reseledare och en stadsrundtur med lokalguide i Hannover och en resa till staden Goslar, samt en tur till en gränshandel i mån av tid, pris från 3895 kr per person, enkelrumstillägg kostar från 675 kr per resa.




Till sist tar jag också med bolaget från Uppsala som jag reste med förra året, Högbergs Buss som också har några julmarknadsresor att erbjuda. Här ovan ser ni en bussresa till julmarknaderna i L'ubeck och Hamburg. Här ingår bussresan tur och retur, de i dubbelrum med frukost i tre nätter, en utflykt till Hamburg, en middag på hotellet, en stadsrundtur i Lübeck samt shopping på Citti Markt. Pris från 6750, i delat dubbelrum, enkelrumstillägg från 2190 kr.


Det finns givetvis massor av andra resebolag som erbjuder olika resor till julmarknader både i Sverige och Europa. men jag har här bara valt de tre bolag som jag själv rest med för enkelhetens skull.

Ni kan läsa om min egen resa till en julmarknad i Tyskland här››

Av Agneta Nisbeth

Foto Agneta Nisbeth samt faksimiler från resebolagens hemsidor

Kommentarer