Njuter av utsikten vid mitt hotell i Anacapri

 Efter lite mindre än en timmes båtresa ankom vi till hamnen i Marina Grande på Capri. Sedan tog jag bussen upp till Anacapri och hotel San Michele, här ska vi stanna de kommande två nätterna.




Ni ser hamnen Marina Grande på bilden ovan, det är dit alla större båtar anländer. För det var inte precis första gången jag anlände till Capri, denna underbart vackra ö i Neapelbukten. Första gången var som barn med mina föräldrar på 70-talet och även om mycket har förändrats sedan dess är det också mycket som 'r detsamma, som utsikten här över ön.



Hotel San Michele ligger också helt perfekt, precis på klippan uppe i Anacapri. Här ovan ser ni en annan bild från hotellets terrass där jag ofta satt med min bok, när jag inte var vid poolen. Bara de vackra borden i keramik var underbara att titta på, sedan tillkom utsikten! Man kan inte annat än att njuta här.



Här ett foto från frukostmatsalen, med samma fina utsikt. Eftersom vi hade halvpension åt vi även våra middagar här, tre rätter varje dag. Primo var pasta eller risotto till förrätt och sedan fick vi välja Secondo - det var huvudrätten och vanligtvis kött eller fisk, till sist kom desserten. Inget att klaga på även om jag alltid gillade den första rätten bäst. 



Ska väl också tillägga att frukosten var riktigt bra med allt man kan önska att äta på morgonen, men både bacon och ägg, bröd och pålägg, yoghurt och müsli och färsk frukt. Här ett foto på mig från en av de gemensamma balkongerna som låg mot poolen. Jag hängde inte med gruppen på några utflykter här, av förklarliga skäl. Jag har ju sett allt sedan tidigare och föredrog att njuta av Capri på egen hand.




Åker man med Scandorama så är oftast inte utflykterna inkluderade i priset utan man får antigen köpa dem separat eller ta ett utflyktspaket där allt ingår och få en rabatt. Jag valde att köpa in en utflykt på ön Ischia, men mer om detta senare. Bilden ovan visar den fina kyrkan Santa Sofia i Anacapri centrum på piazzan.




Här ovan ser ni ett foto från en av shoppinggatorna upp i Anacapri stad, dit man kommer med lokalbussar (billigt) eller taxi (dyrt) från hamnen eller Capri stad. Vi bodde bara knappt fem minuters promenad från hotellet till centrum, så det blev att jag ofta tog mig hit, både för att äta något eller bara strosa runt.



Här uppe i Anacapri ser man också dessa vackra soffor som skapats med handmålade keramikplattor, just på denna soffa satt jag i någon timme under eftermiddagen för att läsa min bok och titta på förbipasserande. Boken hittade jag faktiskt på hotellet och jag hann läsa ut innan vi lämnade Capri för att åka vidare. 



Ville också visa detta fina ställe med goda luncher som jag hittade längs den stora shoppinggatan Via G Orlandi uppe i Anacapri, det är som ni kan se även ett hotell. Samt en ny bekantskap för mig, hotellet fanns inte här förra gången jag besökte ön.




Den svenske läkaren Axel Munthes villa - Villa San Michele - som idag är ett välbesökt museum ligger precis ovan hotellet, här har man nu också skapat ett fint café som man kan besöka även om man inte har en biljett till museet. Och eftersom jag besökt museet flera gånger förr, till och med bott där i en gästlägenhet i en dryg vecka så gick jag dit en kväll för att ta en drink före maten, på Café Casa Oliv.




Till sist får ni också denna fina bild från vårt hotell, och den berömda utsikten igen. En klar dag ser man faktiskt ända in till Neapel och vulkanen Vesuvius i fjärran, man ser också Sorrento-kusten och en bit av grannön Ischia dit vi skulle resa senare. På bilden ovan är det Sorrentokusten och Amalfikusten som ni ser en glimt av.

Del ett av min reseberättelse kan ni läsa här

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer