Så här såg mitt mosaikbord ut - innan det gick i tusen bitar

För ett antal år sedan ville jag göra ett fint bord att ha på uteplatsen, bredvid min vedeldade pizzaugn. Så jag började jobba på det inne i ett gammalt stall där vi ställer in saker vi inte behöver för tillfället





Jag tänkte att skapa mig ett bord med mosaik, så att det påminde mig lite om mitt älskade Italien. Vi hade ett antal gamla kakelplattor liggande så jag använde mig av dessa. Högg sönder dom med en hammare och klistrade sedan fast dem efter alla konstens regler, trodde jag. Här är första bilden på hur det såg ut till en början, med en sol och en soluppgång över havet.




Här en bild till på hur jag knåpade ihop mitt motiv. Nu ser man tydligare vad jag försökte skapa i fråga om natursceneri, hade ännu inte fyllt ut mellanrummen med kakelfix. Problemet var bara att jag gjorde detta på en skiva av trä, min dumskalle. Trodde att kaklet utanpå skulle hjälpa till att skydda träskivan när det regnade. Något som det tyvärr inte gjorde visade det sig senare.




Så här blev det i alla fall till sist. Med en nymålad tvättfat och allt, hade tänkt att skölja grönsaker där och annat, tyckte det blev så fint på uteplatsen. Men efter bara några veckor och några rejäla regnskurar så pajade hela bordet, det föll helt enkelt ihop och all mosaik ramlade av. Det fanns inget att göra utan att samla ihop resterna och gråta en skvätt. Idag har jag ett rejält träbord där istället som är väl impregnerat. Bilderna ovan är de enda minnen jag har kvar av arbetet med mosaiken jag skapade här i Knivsta. 


Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer