Två akvareller från Knivsta kyrka - gjorda av min mamma

 I veckan hittade jag dessa två fina akvareller med motiv av gamla Knivsta kyrka, en liten bit utanför centrum. Och givetvis är det min mamma som målat dem.



Min mamma Gunvor Nisbeth var som ni säkert vet vid det här laget en mycket begåvad konstnär, hon skapade också en hel del verk för några av våra kyrkor här i kommunen. Hon ritade designen till två ljusstakar i Östuna kyrka och skapade också en textiltavla till en annan kyrka i Knivsta. Här ovan ser ni en akvarell av Knivsta kyrka, eller St Stefanskyrkan som den också kallas.




Här ser ni ytterligare en akvarell av Knivsta kyrka som faktiskt uppfördes redan 1303, den har med andra ord ett par år på nacken. Det är en gotisk gråstenskyrka med ett rektangulärt långhus, sakristia i norr och vapenhus i söder, får vi veta genom Knivsta kommuns hemsida. Den 1300-tals skulptur av St Stefan som fanns i kyrkan tidigare finns nu på Historiska museet i Stockholm. Men kalkmålningarna finns kvar, de tillkom på 1460-talet.




Till slut bjuder jag också på en bild av verket i textil hon gjorde för St Birgittakyrkan i centrala Knivsta. Verket finns inte längre kvar men jag har i alla fall bilden på hennes fina skapelse.

Text och bild Agneta Nisbeth 

Kommentarer