Tog en tur ner till sjön Walloxen

 När jag ändå var i krokarna, på läkarbesök vid Margarethaskolan i Knivsta, så passade jag också på att gå ner till sjön Walloxen.




Precis vid de gamla fina byggnaderna vid Margarethaskolan i Knivsta hittar numera ett nytt område som kallas för Walloxen, precis som sjön en liten bit nedanför kullen. Här har man numera byggt en fin brygga ut i vattnet som lär vara väldigt populär under sommaren. 




Mitt emot byggan på andra sidan vattnet ser ni Särstabadet, den stora badplatsen här i Knivsta med sin lilla strand och hopptorn i vattnet. Det finns även en servering en bit upp på andra sidan där man kan beställa vedugnsbakad pizza numera. Jag har inte själv testat men den lära vara bra. Jag har ju en egen vedeldad ugn i min trädgård så jag gör mina egna pizzor numera.




Så här ser det ut vägen ner till vattnet, jag minns att jag innan de byggde hus här fanns en mycket mindre stig och det fanns sedan inte mycket mer nere vid vattnet än en liten vik. Nu känns det riktigt mysigt att vandra här, även om det regnade för tillfället. Ska försöka ta mig hit igen under sommaren för att bada.



Till sist får ni också en bild på det gamla Margarethahemmet som numera är ombyggt till flotta bostäder och och emellan dessa vita byggnader ser man också en ny bostadsdel som byggts i trä. Utanför bilden till höger finns också den nybyggda Margarethaskolan. När Margarethahemmet byggdes 1915 var det ett av landets modernaste sjukanstalter. 

Ni kan läsa mer om denna spännande plats här››

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer