En tillbakablick - hit reste jag under 2023

Ett år har nu passerat och vi blickar fram emot 2024 och vad som komma skall. Jag passar på att titta i backspegeln och alla resor jag gjorde förra året, från Rom till Capri som ni ser på bilden, till Cornwall och England.


Idag har det nya året startat och planer görs upp av de flesta, allt från vad man ska sluta med till saker att göra. För mig som älskar att resa har jag redan börjat planera var jag ska resa nu, det är ju så mycket jag vill se och uppleva. 



Förra årets sista resa gick till den spännande staden Milano, en resa jag gjorde i grupp med inriktning på design och konst och jag reste med Specialresor. Hur kul som helst var det. Ni ser ett foto här från piazza Duomo och mot den lyxiga shoppinggallerian Galleria Vittorio Emanuele.




Här ett foto till, från det nya Milano med höghusen Bosco Verticale (den vertikala skogen) där arkitekten ritat lägenheter med "inbyggd" grönska på balkongerna. Man får tydligen inte vattna eller rensa bland bladen själv, det måste göras av proffs. I bakgrunden ser ni fler höghus i den centrala delen av stan.



Men nu går jag tillbaka till den första resan jag gjorde 2023, då jag firade nyår i Rom med en grupp från Rolfs Flyg & Buss. Vi hade som jag tidigare berättat en nyårsmiddag inkluderat på hotellet där vi också bodde resten alla de fyra nätterna, hur trevligt ordnat som helst. På bilden ser ni kyrkan Sant'Agnese vid Piazza Navona.



Efter den resan bar det några månader senare av till en annan italiensk stad jag bott i, vackra Florens. Hit reste jag också i grupp, återigen med Rolfs Flyg & Buss. Jag bodde bra på ett hotell i centrala staden och kunde själv ge mig ut på promenader, som hit till Battistero di San Giovanni (Johannes dopkapell) med sina unika portar.



Under sommaren tog jag mig äntligen iväg till England, även denna gång med Rolfs, en rundresa med buss till Devon och Cornwall. Här en bild på några gamla fina korsvirkeshus i staden Salisbury som var vårt första stopp på rundturen.



Naturligtvis kom vi även till havet, här ser ni ett foto från en av de charmigaste platserna under resan den lilla fiskebyn Mevagissey i Cornwall. Så charmigt och så mysigt att bara strosa längs vattnet och äta en bit mat, här fanns allt från hummer-mackor till hemgjord glass.




Den näst sista resan, under september gick som ni tidigare sett ovan till Italien och Capri, men vi såg även den fina ön Ischia där vi bodde ett par nätter i staden Forio som ni ser på bilden ovan. På denna resa åkte jag med en annan gruppresearrangör nämligen Scandorama. Förutom en natt utanför Neapel reste vi redan dagen efter till Capri där vi stannade två nätter, sedan blev det Ischia i tre nätter.



Vi besökte även den lilla ön Procida med sina färgglada hus innan vi reste tillbaka mot Neapel för att sova över där en sista natt innan flyget tillbaka hem till Sverige. Rekommenderas verkligen, den ligger precis utanför Ischia så det tar inte så lång stund att ta sig hit.

Så till slut blev det Milano under hösten, som ni redan sett bilder på, det skulle även blivit en resa till i november men då blev jag oturligt nog sjuk. Hoppas i alla fall på ett bra år med nya spännande resor att besöka!

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer