Gata upp och gata ner - några fina reseminnen

 När jag är ute och reser går jag mycket, eftersom jag oftast reser ensam så upptäcker jag ofta städerna och platserna på egen hand, till fots. 



Visserligen reser jag numera ganska ofta på en gruppresa, på det sättet får jag också chansen att lära mig mer om platserna jag besöker, tillsammans med en guide eller reseledare som till och med bor i landet. Men jag vill naturligtvis även spana runt på egen hand. Det är ju en stor del av varför jag reser, att se något nytt. På bilden ovan vandrade jag på en liten gata uppe i Anacapri, helt utan turister. Jag hade tidigare bott just här för några år sedan, hemma hos en väninna som då hade en underbar villa just här.




Är jag i en stad eller plats där jag aldrig varit har jag oftast en karta i hand, annars går jag på vinst och förlust och försöker hitta platser jag inte sett förut. På bilden ovan är jag i staden Alberobello som är känt för sina unika konformade hus kallade Trulli. Men just på denna gata var husen mer ordinära, det som däremot fångade min uppmärksamhet var alla fina hattar som hängs upp på tvättlinor mellan de vitkalkade husen.



Jag stannar kvar i Italien ett litet tag till, bilden ovan är från den färgstarka ön Procida utanför Neapel. Ön ligger närmare bestämt alldeles utanför ön Ischia som kanske är något mer känd för allmänheten. Här finns hus i alla regnbågens färger, rosa, ljusblå och gula.




Jag har också vandrat längs denna fina gata i den lilla kustnära staden Mevagissey i Cornwall i södra England. Även här är husen färggranna och det finns många fina affärer, caféer och restauranger att besöka. Jag blev helt förälskad i denna vackra plats och njöt av att vandra runt bland husen eller bara spana ut över havet.


En specialitet här är förutom mat som fick och skaldjur även hemgjord toffee i alla upptänkliga smaker, ni kan själva se en liten del av det smakfulla utbudet här.




Sedan har vi till siat en bild från en gata i centrala Rom, inte en av de större shoppingstråken precis för här kan man hitta de gatuförsäljare som fortfarande försöker prångla ut kopior av kända väskmärken och lite annat smått och gott.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer