Äntligen kom jag tillbaka till Italien

 För någon vecka sedan reste jag äntligen tillbaka till mitt älskade Italien, denna gång blev det en tur till den fantastiska staden Rom som man aldrig någonsin tröttnar på.



På första bilden här ovan från Piazza di Spagna, med den berömda Spanska Trappan, ser ni att det var ganska bra väder. Folk hade redan börjat klä sig i vårkläder och blommorna hade slagit ut, till skillnad från i Sverige just då fick än mer snö! Det var som vanligt otroligt mycket turister i stan och eftersom det var påsk hade även många italienare ledigt så man fick verkligen köa sig fram på gatorna. 




Här är en annan bild från det vårlikt Rom med Vittorio Emanuele monumentet i bakgrunden, det ligger vid Piazza Venezia och är lite av en samlingspunkt i staden. Monumentet kallas också Altare della Patria och det började byggas 1885 och slutfördes 1911. Lämningar av det gamla Rom ses i förgrunden, precis som överallt annars i stan.



Till slut ännu en bild på några romerska ruiner vid Largo di Torre Argentina. Här finns lämningar från fyra tempel som fanns under den romerska republiken och resterna av en plattform där den romerska kejsaren Julius Caesar mördades år 44 fkr. När jag bodde i Rom på 80-talet tog jag ofta bussar just härifrån och det var en ganska stökig plats med mycket trafik, så är det faktiskt inte längre eftersom trafiken har letts om och faktiskt även minskats en del sedan dess.

Mer bilder kommer inom kort...

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer