Vandring längs Tibern till Peterskyrkan

 Det blev en lång vandring för mig till Peterskyrkan, men promenaden längs Tibern var väldigt vacker och jag mötte inte alls mycket folk denna morgon.


Jag gick ända från mitt hotell nära Viale Marconi in till de centralare delarna av stan och det blev över 28.500 steg den dagen. Men det var det verkligen värt! Våren hade precis anlänt och den skira grönskan på tiden längs floden gjorde mig varm i hjärtat, speciellt efter den långa och kalla vintern vi haft här i Sverige.



Så småningom kom jag i alla fall fram till Peterskyrkan och Vatikanstaten som omger den. Som väntat fanns här massor av människor och det blev inget besök inne i kyrkan tyvärr. Det skulle ha tagit mig mer än en timme i kö och det orkade jag inte denna dag. Men det var kul att återse platsen, jag bodde ju här i närheten under en tid när jag bodde i Rom på 80-talet.



Som ni ser var det helt fullt med turister och troende utanför basilikan och alla väntade tålmodigt på att gå in. Det fanns också många poliser och militärer på plats för att skydda mot eventuella attentat. Solen sken i alla fall och alla verkade nöjda, från besökare till försäljare och affärsinnehavare. Det rådde ju inte precis någon brist på klienter. 

Mer följer en annan dag...

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer