Älskar detta porträtt av mig som barn

 Jag är nog väldigt lyckligt lottad, det är inte alla som har flera fina porträtt på sig själva som barn, skapade i olja, krita eller akvarell, skapade av sin egen mamma. 




För min mamma, konstnären Gunvor Nisbeth, försökte alltid måla av mig. När jag var liten lyckades hon skapa massor av verk med mig som huvudperson. Men ju äldre jag blev dess jobbigare tyckte jag det var och hade inte lust att sitta still så länge som det behövdes. Lite synd idag kan jag tycka men tyvärr inget att göra något åt längre. På oljan ovan är väl från någon gång i mitten av 60-talet eftersom det ser ut som jag läser något. 




Något yngre är jag antagligen på denna bild, en tavla som mamma denna gång gjort i krita och som nu hänger på en vägg härhemma hos mig. Bara några få streck och hon lyckades att skapa en bild av mig som barn. Mamma var verkligen väldigt duktig konstnär, saknar henne så mycket.




Jag har numera - sedan min 50års dag - också en mer modern version av mig själv, ett portätt av mig i olja som den italienske konstnären Marco Cecioni gjort av mig inför min födelsedag. Ni ser en bild på mig själv under festen när jag håller upp den fina presenten.


Kommentarer

Skicka en kommentar