Ett tips för dig som inte riktigt vågar resa iväg ensam

Känns det som du vill ut och resa men inte riktigt vågar resa iväg helt på egen hand. Här kommer några av mina bästa tips. Jag har skrivit om detta tidigare men det kan vara värt att upprepa.


Här en bild från en resa jag precis gjort till Florens.


 Jag har åkt iväg ensam på resor från det jag var ung, ville jag åka iväg så gjorde jag helt enkelt det. Men det betyder inte att jag många gånger också fått härligt resesällskap. Det är också kul och man får en person att dela alla upplevelser med, många gånger blir det dessutom billigare att dela ett dubbelrum eller kanske lägenhet om man nu föredrar det. Dessutom får man någon att gå ut och äta tillsammans med. Men jag tycker verkligen inte att ni ska sitta hemma och längta utomlands bara för att ni inte hittar någon att resa med, eller för att ni inte riktigt vågar. Speciellt om ni kommit lite upp i åren.


Detta är också en bild från mitt älskade Italien, här är jag i Rom.


Men jag tycker verkligen inte att ni ska sitta hemma och längta utomlands bara för att ni inte hittar någon att resa med, eller för att ni inte riktigt vågar. Ett bra tips är då att resa iväg på en gruppresa, det brukar jag numera göra för att jag just vill ha någon att prata med under resan. Just det jag nämnde ovan, att kunna äta frukost med någon eller att bara lära känna nya personer äta ju trevligt. För nu när jag blivit över 60 är det faktiskt kul att få sällskap ibland, när jag själv vill.


Ett foto från den fina staden Lübeck i Tyskland.


Så jag har upptäckt gruppresorna, där man flyger ner till en destination och sedan där tas emot av en reseledare i buss som sedan kör en runt till olika platser och hotell längs vägen. Vilket är väldigt bekvämt om man inte längre vill hyra en bil eller ta tåg och bussar på egen hand med sitt bagage. Eller om man väljer en resa till en storstad - som jag gjort på resorna till Rom och Florens ni ser på bilderna ovan - så stannar man kvar på ett hotell under vistelsen, men får olika rundturer att välja på där.


Denna soliga bild är tagen i Otranto i södra Italien, Puglia eller Apulien som det heter på svenska.


Det finns många olika researrangörer att välja på som ordnar rundresor eller gruppresor på detta sätt, jag har varit mest i kontakt med Rolfs Flyg & Buss, Scandorama, Albatross travel, Temaresor, Lotus Travel och Högbergs Buss här i Uppsala. Men det finns många fler givetvis. Alla ovan är väl inarbetade byråer som har både flyg och buss som jag berättat om ovan, men också rena bussresor från hemorten och vidare ut i Europa eller rundturer hemma i Sverige.


Här äter gruppen snart lunch och provar vin i Manduria i Apulien, i södra Italien.


Fördelen med att resa på en rundresa är att du slipper allt fixande och bokande av tåg och bussbiljetter för att ta dig runt i landet du besöker, du får dessutom veta så mycket mer om allt du ser av reseledaren men också vid vissa tillfällen, en auktoriserad guide med specialkunskaper. Dessutom får du ett trevligt resesällskap av människor som också är nyfikna och älskar att resa. 

Du slipper sitta ensam vid frukosten och kanske får du även nya vänner på köpet. Vill du sedan vara en stund för dig själv går det naturligtvis lika bra det, du bor ju själv på hotellrummet och behöver ju inte umgås med någon om du inte vill det. 




På flera av dessa resebolag kan du numera också välja inriktning på resan, det finns Vandringsresor där ni ger er ut på dagliga vandringar närheten av hotellet. Andra testar det lokala köket och vinerna med Smakresor. Sedan har ni Cykelresor eller Musik och teater-reor där en konsert eller teaterföreställning också ingår. Det finns även shoppingresor, Julmarknadsresor och Långresor, där du stannar borta flera veckor. Jag var även iväg på en annan variant, en Nyårsresa där man firade in det nya året tillsammans med en middag.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer