Första dagen på min resa till Irland - buss till Dublin

 Jag har precis kommit hem från en åtta dagars rundresa på Irland, den gröna ön. Som vanligt valde jag en gruppresa och denna gång blev det åter en resa från Rolfs Flyg & Buss.




Vi började med en busstur in till huvudstaden Dublin och vi som kom med flyget från Stockholm fick lite extra tid över för att upptäcka staden på egen hand. Här en bild från bussfönstret när vi åker in mot staden längs floden Liffey. Det är många nya byggnader i Dublin, speciellt längs floden.




Jag och några andra i gruppen tog oss ut till fots och vandrade runt i staden lite förutsättningslöst. Hotellet Travelodge Plus låg mitt i stan och det blev till slut där jag åt min lunch precis innan vi fick checka in på rummen. På bilden ovan ser ni matsalen och baren där jag åt min lunch, en riktigt god Ceasarsallad. 



Staden är verkligen spännande, Dublin har både nya fina byggnader i olika stilar men också en hel del risiga hus med en massa graffiti. Några av de äldre husen har renoverats medan andra bytts ut helt, det finns också otroligt många pubar i Dublin, varje gathörn verkar ha en egen.




Men talar man om staden mest typiska pubar ligger de alla i området Temple Bar, här hittar man hur många som helst och i olika stilar. Några av dem hade redan startat upp med julbelysningen och granar satt redan på fastigheten för att inom kort lysas upp av lampor.




Här en av de mer kända barerna Temple Bar i området med samma namn, ni ser en bild utifrån här ovan där rökarna sitter, eller de som vill njuta av höstens ännu värmande sol.




Och här en bild på väg in till Temple Bar, en trubadur spelade därinne fast det bara var eftermiddag men puben var redan full. Som ni ser är juldekorationerna redan på plats, lite härligt att se även om jag inte är en som älskar julen så mycket.


Det finns också mycket mer än bara pubar i området Temple Bar, längs huvudgatan hittade jag också detta fina hus med en riktigt vacker målning på fasaden. Det fanns också flera byggnader i staden som hade blivit målade av någon konstnär.



Ytterligare en ett fint ställe i området att ta sig en öl eller Guinness på eller kanske äta en rejäl bit mat, det fanns som jag tidigare sagt väldigt många ställen att välja bland i detta område. Det är lite turistiskt kan man väl säga men väldigt charmigt.




Jag avslutar för denna gång med insidan på en pub, men jag återkommer inom kort med ett nytt avsnitt av min resa på Irland, då blir det massor av fin konst jag bjuder på, från Dublin.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer