Vardagsliv i Phuket Town

Den thailändska ön Phuket är verkligen inte bar en turistö, här kan man fortfarande upptäcka vanligt vardagsliv, bara man lyfter blickan något från paraplydrinken på stranden.


För något år sedan var jag på en resa till Thailand, jag besökte då den mycket charmiga staden Phuket Town på ön Phuket. En resa ni kan läsa mer om på min blogg här.



Förutom alla spännande affärer, krogar och caféer kunde man också få en unik chans till att titta in hemma hos folk. Många av bostäderna ligger öppet mot gatan. Här ovan ser ni precis hur en familj sätter sig till bords för att äta middag.



Har ni inte varit i Phuket stad så res dit, här känns allt så mycket charmigare än i turistorterna vid havet. Sakta men säkert rustar de också upp staden som tidigare såg ganska sliten ut. I Phuket Town bor numera runt 75.000 människor.



Varje söndag är det också marknad här, från eftermiddag till 11 på kvällen, missa inte det! Här finns många fina saker att köpa, inte alls det vanliga turistkrafset som ni annars hittar överallt. Dessutom kan man smaka på hemgjorda delikatesser till löjligt låga priset. Gott är det också!




Här ovan en bild från krogen där jag och min väninna åt vår middag, en av många trevliga restauranger i stan som bjuder på enkel, god och billig mat. Ni kan läsa mer om vad jag åt på marknaden i form av streetfood här››



Husen i Phuket Town är numera ommålade i granna färger och det är riktigt spännande att promenera runt på gatorna. Folket som bor här är mestadels av kinesisk härkomst, det märks också på både affärer och restauranger.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer