Här plåtar jag portar - från Split till Alberobello

En gammal port eller dörr kan vara hur spännande som helst. Det tycker i alla fall jag som ofta fotograferar dessa antika entréer under mina resor. Se fler fina varianter här nedan.

Här var det svårt att ta sig in en gång i tiden...

Här har jag valt ut några av alla dörrar och portar jag plåtat den senaste tiden, tre från Kroatien och två från Polen. Den här överst kommer från den antika staden Trogir som ligger en bit utanför Split i Kroatien. En dörr som verkligen har en historia att berätta, det skulle vara svårt att ta sig innanför den kraftiga stadsmuren och alla knep var tillåtna.

Kunglig dörr i Krakow.
Sedan har vi denna bastanta dörr med ett metallskal (antar att det är koppar) som jag hittade i Polens vackra stad Krakow, med kungliga kronor på.

Livet är till för att njutas - på ön Vis.
Tillbaka i Kroatien och nu är jag på ön Vis. Här går livet sin gilla gång och både turister och bofasta vet hur man gör för att njuta av livet. Här tar man cykeln dit man vill komma och vilar på dagen när det är som varmast. Fina brunmålade trädörrar med glas och fönsterluckor som skyddar mot insyn och hettan utanför.

En så vacker dörr!
Ytterligare en bild från Kroatien där man kan hitta många vackra trädörrar till husen som mestadels är byggda i sten. Denna port var så vacker att jag bara måste plåta den! Skulle säkert må bra av lite ny färg, men det är också detta som gör den extra charmig.

En dörr jag fann i Polen.

I Krakow fanns denna ort som många har använt genom åren. Det jag speciellt uppskattade mar de fina metalldetaljerna både på dörren och själva låset och handtaget. Vilket finnas handarbete man hade förr, i de små detaljerna.

Ett trulli-hus i Alberobello.

Denna fina trädörr satt på ett hus i Alberobello, ett Trulli-hus från Apulien, eller Puglia som regionen heter i södra delen av landet, i den Italienska klacken.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer