Allt fler gör som jag - reser iväg själv på en gruppresa

Gruppresor eller ska vi säga rundresor med guide blir tydligen allt mer poppis, speciellt hos ensamresenärer. Det visar bokningsstatistik från Rolfs Flyg & Buss.

Här på torget i Catania.

Själv har jag provat ett par gånger att åka iväg själv med just dessa typer av bussresor med guide. De allra flesta gånger har jag rest ensam, för man har ju ändå alltid möjlighet att hitta nya bekantskaper ombord på bussen eller till och med på flyget ner till resmålet.

Här ett café i den italienska staden Ostuni.

På bilderna här i reportaget var jag - ensam - på en rundresa just med Rolfs Flyg & Buss till vackra Apulien och så har jag även varit på en rundresa på Sicilien i södra Italien, samt en bussresa till både Spanien och Portugal i Duorodalen.

Staden Matera är helt unik i världen.

Den största ökningen står gruppen ensamresenärer för som i sommar ökar med 35 procent jämfört med motsvarande period förra året hos Rolfs Flyg & Buss. I sommar reser ungefär 14 procent av gruppreseföretagets alla resenärer ensamma, en siffra som kan jämföras med 11 procent i fjol.

– Gruppresor är ett mycket socialt sätt att resa på. Här reser man tillsammans i grupper om 30 till 50 personer och har gemensamma utflykter och aktiviteter under några händelserika resdagar, säger Emanuel Karlsson, Vd på Rolfs Flyg & Buss.

Från samma resa, här i Monte Sant' Angelo.
Under resan är det enkelt att knyta kontakt med andra resenärer - inte bara för det gemensamma reseintresset utan också av många andra olika anledningar. Många av de som ger sig iväg på dessa rundresor är idag ofta medelålders och gillar att vara nyfikna och upptäcka olika saker under resan.

På en krog i Catania på Sicilien.

I sin helhet har resandet ökat under hela året för Rolfs Flyg & Buss. Inför sommaren har det totala antalet resenärer ökat med 23 procent jämfört med i fjol och intresset verkar inte minska.

 – Den sociala aspekten av resandet är ett stort bidrag till att många ensamresenärer väljer att resa tillsammans med andra, säger Emanuel Karlsson.

Något jag själv kan skriva under på - att resa på en gruppresa gör att du alltid har någon att prata med under resan men att du ändå kan göra precis vad du vill.Själv har jag varit på flera stycken de senaste åren, i Indonesien och Bali med Temaresor, en tur till Vietnam med Lotustravel, Portugal och Spanien runt med Scandorama, 4 huvudstäder i Europa med Scandorama och Apulien i södra Italien och Sicilien runt med Rolfs Flyg & Buss.


Text och foto: Agneta Nisbeth

Läs även:

Min bussresa runt på Sicilien››

Kommentarer