Dekorativa detaljer och gripande historier: Från Neapel till Vis

När jag är ute och reser fotograferar jag alltid väldigt mycket, några av bilderna kanske inte passar in i mina reportage och har bara blivit över. Men här kommer i alla fall några av dem i ett litet bildsvep, från Kroatien och Italien till Dubai. Och mycket ner...

Ett litet barnansikte på väggen

Vi kan väl börja med denna fina bild från mitt älskade Neapel, ett ansikte på en vägg i det charmiga men lite tuffa kvarteret Pignasecca, alldeles vid stationen Montesanto där man kan ta både pendeltåg mot Pozzuoli och funiculare upp till Vomero. Här omkring finns också en av staden bästa marknader med fina matprodukter av olika slag, väl värd ett besök.
Detta ansikte av en pojke har gjorts av konstnären David Vecchiato i minne av ett barn, den sjuårige Mattia Fagnoni som led av en mycket ovanlig sjukdom som också tog hans liv. Tanken var att samla in pengar till andra barn med svåra och okända sjukdomar.

En mysig krog på ön Vis i Kroatien

Här en av staden och ön Vis alla fina krogar, BoccaDoro. Inne bland alla små gränder och gator hittar vi detta charmiga ställe, ligger mitt emot ett fin hotell. Hotel San Giorgio, och här man man både njuta av god mat och en trevlig stund i baren under kvällarna.

En magnifik lampa i Dubai.

Jag älskar att vandra runt på hotellen jag bor på för att upptäcka små charmiga detaljer, som denna vackra lampa, eller kristallkrona i snäckform som händer i en av barerna på hotel Atlantis The Palm i Dubai. Den passar perfekt in i hotellets eget tema, Atlantis och livet under och över vattnet.

En blomma i keramik och metall, kanske något att köpa med hem?

Vill man handla med sig någon souvenir från resan som inte tar så stor plats kanske dessa söta blommor kan passa, håller väl betydligt längre än nyplockade i alla fall. Hittade dessa under en resa i Slovakiens huvudstad Bratislava.



Det här är väl lite av en favorit i repris dock, har visat detta foto förr. Men det är så fint att jag vill visa det igen, en flaska gott vatten som svalkar i värmen under en solig dag på stranden i Grekland. Här vid Halkidiki och det fantastiska hotell-komplexet Eagles Villas.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer