O sole Mio - på Sicilien

Det är lika vackert varje gång, att titta på soluppgångar och solnedgångar. Precis som den kända italienska låten O Sole Mio kan jag verkligen älska allas vår sol.

Solen går upp över Palermo.

Jag befann mig nyligen på Sicilien, där jag reste runt på den vackra italienska ön och såg städer som Siracusa, Catania och Palermo. Den översta bilden är tagen just från öns huvudstad Palermo, när fartygen kommer in till kaj. Jag stod då uppe på Hotel Ibis fina terrass på översta våningen där man också åt frukost. Hotellet i sig är inte alls speciellt märkvärdigt, mycket basic, men utsikten de bjuder på varje dag var mycket spännande.

Hamnen i dagsljus.
Även om den berömda låten O Sole Mio kommer från Neapel från slutet av 1800-talet, så är den alltid i mitt hjärta när jag beundrar en vacker sol. Lite fritt översatt börjar sången så här:
"Vilken vacker dag i solen, med en härligt frisk luft efter stormen". Sedan fortsätter sången att prisa solen på riktigt och säger att inget vackrare finns framför dig än just denna sol.

Godmorgon!

Bild nummer två kommer från en tidig morgon i badorten Giardini Naxos, där vi bodde precis vid havet och kunde vakna upp till detta spektakel varje morgon om det var fint väder vill säga. Och trots att det var i mitten av oktober var vädret så här fint och många passade även på att ta sig ett dopp i havet.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer