Minnen från resor i Grekland och Kroatien

Ville bara pigga upp mig själv med några härliga minnen från två fina resor jag gjort för inte så länge sedan, en till Kroatien och en till Grekland. På bilden nedan är jag i det vackra Halkidiki.

Halkidiki i Grekland



Nu har ett halvt år gått sedan vi mer eller mindre blev fast i våra hem och inte kunde resa iväg utomlands som vi kanske brukade. Allt naturligtvis på grund av den rådande pandemin i världen. Men jag vill ändå hoppas på att vi någon gång åter ska kunna packa väskan och ge oss iväg på en resa utan oro för att bli smittat av något otäckt coronavirus.


Halkidiki i Grekland


Jag visar först två bilder från två stränder i det natursköna Halkidiki i Grekland, hela området ligger omkring tre timmars bilresa från flygplatsen i Thessaloniki. Här vistades jag på det underbara hotellet Eagles Palace och deras egna stränder, men jag bodde på deras systerhotell som tillhandahöll lyxiga villor med egen pool. En verklig dröm vill jag lova!



Ön Vis i Kroatien



Sedan kommer två bilder från en annan resa i Europa och till Kroatien, här flög jag till Split och reste sedan vidare med båt över den den mycket spännande ön Vis. Jag reste med en bilfärja dit och den tog två och en halv timma. På vägen hem tog jag katamaranen som var betydligt snabbare. Det finns egentligen bara två större städer på ön, själva huvudstaden Vis (som du ser på bilden ovan) dit du anländer med båten och den charmiga staden Komiža, som ni ser här nedan.

Vis i Kroatien



Planerar ni att åka till Kroatien under nästa år så rekommenderas verkligen ett besök på ön Vis, men tänk på att ni måste boka ett rum för att sova över, ni hinner inte med att resa fram och tillbaka under dagen. Värt att tänka på är också att det inte finns många hotell på ön, här bor man mest i olika typer av egenhushåll.



Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer