TUI:s egna hotellkedja Blue Star uppdateras för morgondagens resenärer

Reseföretaget TUI:s egna hotellkoncept Blus Star ska nu uppdateras med hållbarhet och upplevelser i fokus, berättas det i ett nytt pressmeddelande. Läs mer om varför här.



I sommar kommer hotellkonceptet att genomgå en rejäl uppdatering för att möta efterfrågan hos morgondagens resenärer. Och de så kallade ledorden för nya Blue Star är: njut, upplev och bidra. TUI har cirka femtio hotell som är utspridda i tretton länder världen över och finns att boka såväl sommar som vinter.

Nästan trehundratusen nordiska resenärer bor varje år på något av Blue Star-hotellen i länder som Grekland och Mexiko. Inom kort kommer även nya hotell att presenteras och de kommer alla att få en rejäl uppdatering, med som man själv kallar det "med den moderna resenären i fokus".



– Gemensamt för de flesta av våra resenärer är att de vill njuta och uppleva tillsammans med personer man tycker om. Därför kommer Blue Star fortsätta att skapa förutsättningar för det. Men i samband med uppdateringen valde vi att även lägga extra fokus på hållbarhet och upplevelser. Den som vill kan nu på olika sätt bidra till lokalsamhället, eller hjälpa till på stranden när sköldpaddsungar kläcks, säger Patrick Törn, försäljningschef på TUI.

Och vad är det då som väntar resenärerna? Målet är att samtliga hotell ska vara miljö -eller hållbarhetscertifierade 2022, idag är siffran 80 procent. Energiförbrukningen från hotellvistelsen klimatkompenseras och just nu pågår ett initiativ med att ytterligare påskynda utfasningen av engångsplastartiklar.

Blue Star ska nu också utformas för att skapa upplevelser tillsammans, oavsett om det handlar om mer traditionella aktiviteter eller genom att bidra till lokalsamhället. Där ett exempel kan vara att hjälpa till att städa stränder samt göra insatser för det lokala djur- och naturlivet. Alla aktiviteter bokas digitalt i TUI-appen och aktiviteterna är utformade för att utföras när det passar kunderna.




– Maten är en central del av semesterupplevelsen. På våra Blue Star-hotell ska maten vara god, spegla den lokala kulturen och vara klimatsmart. Att minska mängden mat som slängs är ett exempel på något som vi genast bestämde oss för att arbeta extra för. Dessutom ville vi jobba med lokala producenter och alltid erbjuda våra kunder goda vegetariska alternativ. Upplevelse och hållbarhet går hand i hand, fortsätter Patrick Törn.

Text: Agneta Nisbeth
Foto TUI

Kommentarer