Några bilder från Uppsala

Det händer ibland att jag tar tåget till Uppsala för att göra några ärenden och då passar jag ofta på att ta en runda i den fina staden som har så mycket att erbjuda.

Ni ser Uppsala slott i bakgrunden i dimman.

Tyvärr är vädret kanske inte det roligaste att vandra runt just nu under den gråa och regniga vintern som vi haft i år. Och bilderna blir inte heller fullt så skoj. Här är ett foto taget en gråmulen dag för någon vecka sedan. Ni ser knappt Uppsala slott i bakgrunden. Fyrisån som flyter under bron hade då ett mycket kraftigt vattenflöde och den brusade rejält.


Ett konstverk uppåt väggarna.

Här hittade jag en fin utsmyckning på en annars ful husvägg mitt i city, lite som en virkad spetsgardin som satts fast på väggen i jätteformat. Riktigt snyggt blev det!

Här grönskar väggen.

En annan husvägg i centrala Uppsala ser ut så här, bilden är som ni förstår tagen vid ett annat tillfälle, under den grönskande sommaren. Uppsala är annars Sveriges fjärde stad och sedan 1164 är staden också ett kyrkligt centrum i landet, med dess ärkebiskopssäte inom Svenska kyrkan.

Fyrisån en sommardag.

Ni får också en annan bild från den varma årstiden, ett foto från Fyrisån som rinner mitt i staden och här med betydligt mindre brusande vatten. Lite trevligare att vandra runt i staden då vill jag lova och det är då betydligt mer turister.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer