En liten tur till sjön Valloxen

 Det har inte blivit ett endaste dopp detta år, varken i den närbelägna sjön Valloxen - som bara ligger runt 7 minuter med bil från mitt hus -  eller någon annan stans. Men jag fick i alla fall lite känsla av vatten häromdagen.

Valloxen i Knivsta


När jag var liten gick jag i simskola som resten av mina klasskamrater, på den tiden hade man inte någon simhall här i Knivsta så vi fick snällt hoppa i sjön för att läs oss simma. Och det var inte alls speciellt kul, jag hade naturligtvis inget emot att lära mig konsten att simma, det var mer kylan i vattnet som påverkade mig. Jag minns man var i det närmaste blåfrusen efter en lektion i sjön, vattentemperaturen var i början bara runt 15 grader. 

Sjön Valloxen


Och det var precis här vid denna brygga i sjön Valloxen som jag först lärde mig att simma, det såg lite annorlunda ut då men inte så stor skillnad egentligen. Bryggorna låg något annorlunda och var inte pontoner som idag. Vi hade också en fin kiosk där man kunde handla korv och glass, men jag minns mamma alltid hade packat matsäck med goda smörgåsar och något varmt att dricka efteråt.

Detta år har det av naturliga skäl inte blivit något bad, varken vid badplatsen här vid Brunnbybadet eller vid den andra mitt inne i Knivsta, Särstabadet. Bägge har precis som de flesta andra platser vid svalkande vatten varit överfulla denna sommar då nästan alla valt att semestra hemma. Så jag var väntat tills nu, när det inte längre är så mycket folk ute - och visst var det vackert denna fredag morgon?

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer