Så reste vi under sommaren

Hur har det gått med vårt resande denna sommar? Telias analys av svenskarnas resande under juli visar i alla fall på en ökning jämfört med förra året. Men det fortfarande är en bit kvar till nivåerna före pandemin. 


Undersökningen visar att det finns ett par platser som vi tydligen ville resa till under sommaren, Gotland, Muskö, Öckerö och Simrishamn lockade extra många semesterfirare i år, samtidigt som fjällsemestertrenden fortsätter och flygresorna ökade rejält. 

Resorna till Gotland sticker ut med en ökning på 32% jämfört med 2020. Flest resenärer kommer från Stockholms län, där antalet resor till Gotland har ökat med 36% jämfört med förra året och ligger därmed på samma nivåer som sommaren 2019. Även flygresorna har ökat kraftigt då resandet från Stockholms kommun till Arlanda ökade med 51% jämfört med förra året. Till  Landvetter från Göteborg har antalet resor ökat med 19% jämfört med 2020. 

I Stockholmsområdet har Muskö blivit en populär destination med ökningar av antalet resor både jämfört med 2020. Stockholmarna hittade också tillbaka till Rådmansö som fick ett rejält uppsving. I Västra Götalandsregionen var Öckerö en populär semesterdestination. I Skåne är antalet resor till Simrishamn i stort sett uppe på samma nivåer som 2019. 

Telia har även analyserat ”aktiviteten” i olika områden under juli månad, dvs. hur många som uppehåller sig på ett visst område. Telias analys visar att aktiviteten i Härjedalen ökade med 17% jämfört med 2019. Så fjällsemestertrenden som sattes 2020 håller alltså i sig. Telias data visar även ökad aktivitet i Skara och Åsele jämfört med förra året, vilket troligen beror på att attraktioner som Skara Sommarland och Åsele marknad har öppnat igen. 

– Vår data och analys visar att Sverige börjar närma sig ett normalläge även om resmönstret fortfarande skiljer sig jämfört med före pandemin, inte minst vad gäller utlandsresorna. Det ska bli intressant att studera resandet under hösten när fler och fler arbetsplatser ser ut att öppna upp igen, säger Elin Allison, strategichef för dataanalys på Telia.


Av Agneta Nisbeth

Foto: Telia

Kommentarer